Deel dit artikel
-

“We ontwrichten de juridische markt”

Vandaag gaat Legalmatters.com in Nederland van start, een platform waar ondernemers voor een vast bedrag per maand onbeperkt hun jurist kunnen bellen. Volgend jaar gaat oprichter Piet-Hein Boekel Europa in.

De softlaunch vond al enkele maanden geleden plaats, wat het bedrijf tijdens The Next Web een vermelding opleverde als een van de meest veelbelovende bedrijven. En oprichter Piet-Hein Boekel denkt zelfs de markt voor juridisch advies in Nederland te kunnen ontwrichten.

“We hebben inmiddels 65 klanten en verwachten nu we officieel live zijn driehonderd klanten per maand op te tekenen. Het uiteindelijk doel is 4.500 members”, abonnees in een jaar.

Die abonnees betalen elk 47 euro per maand en mogen daarvoor onbeperkt bellen met hun toegewezen jurist, iemand die de markt van de klant goed kent. Bij Legalmatters.com werken bij de start veertig juristen en een half dozijn man voor sales en online marketing.

Een van de voor ondernemers aardige dingen is een online contractenmodule, ook ontwikkeld door MediaMonks. Daarmee kunnen ondernemers welk type contract dan ook online automatisch laten samenstellen en straks ondertekenen en betalen.

“Alles wat we doen is fix fee. Een rechtzaak bijvoorbeeld kost 1.497 euro. Ook die zijn, zoals veel andere zaken, template driven. Bovendien zijn onze mensen zeer ervaren. We kunnen kostenefficiënt werken omdat hier de wet van de grote getallen geldt. Het middelt gunstig voor ons uit.”

Een vorm van upselling is iemands zaak afhandelen of schriftelijke juridisch adviezen geven.

Het bedrijf richt zich op ZZP’ers, MKB’ers en grootzakelijke klanten. Voor die laatste categorie neemt Legalmatters vooral de bulk van het eenvoudige werk over, zodat de eigen juristen van die klanten zich op de complexere zaken kunnen richten.

De jurist startup is grotendeels door Boekel en de andere oprichter Albert Oegema zelf gefinancierd. MediaMonks investeerde in de vorm van de technische ontwikkeling van de site en de backend waar die op is gestoeld.

“In het vierde kwartaal wil ik een rondje venture capital doen om in 2016 internationaal te kunnen uitrollen. Ons model leent zich goed om internationaal op te schalen. Ik kijk naar Duitsland en Frankrijk en wil daar met lokale partners werken.”

In Amerika bestaat reeds een aantal met Legalmatters vergelijkbare bedrijven. Veel van hen haalden reeds tientallen miljoenen dollars venture capital op. De grootste overzeese tegenhangers: Legalzoom Rocketlawyer, Avvo en Axiomlaw.

Foto: Alex (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Kramps / Kr@mps Bog

Kr@mps Bog is gespecialiceerd in 303-procedures. Onderzoek en rapportage naar huurprijzen van vergelijkbare bedrijfspanden ter plaatse.

Brack

Ik moet hierbij sterk denken aan het werk van Richard Susskind, bijvoorbeeld “Tomorrow’s Lawyers – An Introduction to Your Future”. Ik denk dat initiatieven zoals LegalMatters wel eens een succesformule zou kunnen zijn.
Vriendelijke groet,
prof emeritus mr Antoni Brack

Matthieu

Leuk, interessant! Maar ik ben sceptisch. De markt voor juridisch advies ontwrichten? Dat lijkt me sterk.

Hoe vaak doet een “gemiddelde” ondernemer een beroep op een jurist?
1x per jaar lijkt me hoog, 1x per 2,5 jaar lijkt me gemiddeld, 1x per 5 jaar lijkt me laag.

Als we uitgaan van het gemiddelde is dat 1x per per 30 maanden. Dan betaal je voor juridisch (telefonisch) advies een bedrag van €1410,- resulteert dit vervolgens in een rechtszaak, dan komen daar kosten van minimaal €1497,- bij.

Het is een relatief dure verzekering voor kosten die een “gemiddelde” ondernemer moet kunnen dragen.

Er wordt wel voorzien in een bepaalde behoefte van ondernemers. Namelijk onzekerheid wegnemen en veinzen dat juridische zaken geregeld zijn. Het verdienmodel zal waarschijnlijk komen van slapende leden.

En daarin lijkt het op een sportschool abonnement. Van sportscholen wordt vaak gezegd dat ze rijk worden van slapende leden. Dat is allerminst het geval.

Sportscholen bellen hun leden na als ze een tijdje niet geweest zijn. Klantbehoud staat centraal.

Gaat Legalmatters klanten ook pro-actief benaderen? Dat lijkt me een vreemde gewaarwording.

Ik denk dat de “gemiddelde” ondernemer beter af is bij een eigen (advocaten) kantoor en daarbij het risico lopen op eenmalige kosten. Kosten die vaak zijn te verhalen bij een andere/tegen partij.

En doe je als ondernemer vaker een beroep op een jurist? Dan zou ik eerst bij mezelf te rade gaan.

En wat als blijkt dat beide organisaties klant zijn van Legalmatters?

Matthieu

Na het lezen van dit artikel heb ik meer vragen dan antwoorden. En dat lijkt me nou juist van een jurist niet de bedoeling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond