Opvallende scheiding internetgebruik hoog- en laagopgeleiden

Op werkdagen maken hoogopgeleiden veel meer gebruik van het internet dan laagopgeleiden. Op vrije dagen is precies het omgekeerde het geval. Dat blijkt uit Trendrapport internetgebruik 2012 van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digiveilig.

Zowel thuis als op het werk neemt internet een steeds prominentere plek in het dagelijks leven van de Nederlander in. Bijna alle bevolkingsgroepen besteden er meer tijd aan en profiteren ervan, maar vooral jongeren en hoogopgeleiden hebben het meeste profijt: 96 procent van de Nederlanders, de hoogste score in Europa, beschikt nu thuis over fysieke toegang tot internet. 87 procent gebruikt internet dagelijks.

In een jaar tijd is de toegang tot mobiel internet via smartphones gestegen van 31 tot 42 procent (pdf). Gemiddeld zit de Nederlander op een werkdag (incl. vrije tijd) in 2012 vier uur en 48 minuten op internet. Op een vrije dag vier uur en 18 minuten.

Hoogopgeleiden kiezen voor informatie, educatie en carrière, laagopgeleiden richten zich vooral op vermaak zoals gamen, chatten en filmpjes kijken. Mensen met een hogere opleiding werken ook meer thuis via internet, 21 procent minimaal eenmaal per week. Slechts zes procent van de Nederlanders met een lagere opleiding doet dit.

In het trendonderzoek is ook het gebruik van sociale netwerk sites zoals Facebook, LinkedIn en Twitter in kaart gebracht. 77 procent van de Nederlanders gebruikt minimaal één sociaal netwerk waarbij Facebook (68 procent van de volwassenen ouder dan 16) veruit het populairste is. Daarna volgen YouTube (57 procent), Hyves (40) en Google+ (32). Vooral studenten  communiceren via Facebook en gemiddeld Facebooken er meer vrouwen dan mannen. Persoonlijk nieuws of informatie op internet zetten en participeren in discussiefora verschuiven allemaal naar sociale media.

Nederlanders nemen, in tegenstelling tot 2011, dit jaar iets meer maatregelen om zichzelf op het internet te beschermen. Mogelijk dat er een waarschuwend effect uitging van enkele omvangrijke internethacks die veel media-aandacht kregen. Meer Nederlanders gebruiken een virusscanner en meer internetgebruikers wisselen regelmatig van wachtwoorden.

Deel dit item

Interessant artikel. Natuurlijk houden online adverteerders daar al rekening mee. Veel adverteerders in de B2B markt sluiten hun advertenties in de weekends. Op basis van bovenstaande is dat logisch, maar wij adviseren vaak het tegenovergestelde omdat de CPC’s dan flink dalen en je een hogere positie kan innemene tegen lagere kosten. Voor bepaalde specifiek zakelijke zoektermen werkt dat goed.

Thuiswerken gebeurd ook op zondag en dus is er ook voor de B2B markt op zondag belangrijke informatie te delen. Dat hoger opgeleiden juist op zondag het internet veel minder gebruiken dan laag opgeleiden betwijfel ik: rekenen ze thuiswerken op zondag er dan niet bij?

Reactie plaatsen