Deel dit artikel
-

Passie loont bij crowdfunding

Nederlanders zien crowdfunding als een mogelijkheid om projecten samen te ontwikkelen. Er is ook sprake van een hoge mate van vertrouwen in crowdfunding als financieringsmiddel. Dat blijkt uit het eerste rapport van het Nationaal Crowdfunding Onderzoek, dat vandaag in Utrecht wordt aangeboden aan de directeur bedrijven Rabobank Nederland, Paul Dirken.

Crowdfunding maakt de laatste jaren een stormachtige groei door. De totale markt in Nederland is in 2012 ten opzichte van 2011 met 460 procent gegroeid en wereldwijd is in 2012 2,7 miljard dollar opgehaald, via meer dan een miljoen crowdfundingcampagnes.

Crowfunding is inmiddels een bekend begrip. Ruim negentig procent van de respondenten van het onderzoek heeft ervan gehoord. Opvallend is dat het Amerikaanse platform Kickstarter in Nederland bekender is dan alle Nederlandse platformen. Ook Sellaband (in 2006 opgericht in Nederland), dat de laatste tijd veel minder actief is in Nederland, doet nog steeds een belletje rinkelen.

Crowdfunding is een typisch internetfenomeen, waarbij traditionele media (kranten en televisie) bijna geen rol spelen. Wel sociale media. De passie van de initiatiefnemer wordt duidelijk als belangrijkste element ervaren voor de respondenten.

Ongeveer 38 procent heeft zelf bijdragen aan crowdfunding als donateur. Het grootste deel daarvan bevindt zich in de leeftijd 35 tot 44 jaar. Grote bedragen worden zelden gegeven.

Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek is een initiatief van Peter van den Akker, Ronald Kleverlaan, Gijsbert Koren en Koen van Vliet. Zij zijn al vele jaren actief in de crowdfundingsector. In totaal hebben 1277 personen deelgenomen aan dit onderzoek. Hierdoor is het één van de grootste onderzoeken naar de motivaties van crowdfunders in Europa. De onderzoeksgegevens zijn via Creative Commons licentie vrijelijk te gebruiken voor vervolgonderzoek.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ronald

Crowdfunding leent zich prima voor niche projecten. Een prachtig voorbeeld – waar de passie van afspat – is http://www.remnants.nl. Een schitterend project van Arnold Pronk en Martin Bruining, die de restanten van een nucleaire dreiging in beeld brengen. Letterlijk. Het mooie hiervan is dat je vanaf elk bedrag al mee kan doen, maar dat er ook hele mooie tegenprestaties zijn bedacht voor de grotere fundings. Het is enerzijds een onderwerp dat niet iedereen direct zal aanspreken (niche), maar de fotografie (die men als tegenprestatie kan ontvangen) is zo bijzonder (abstract bijna), dat het ook intrigerend is, en wellicht voor een bredere doelgroep. Zeer goed over nagedacht.

Loet van der Lee

De Holland Bigband is ook een crowdfunding project gestart via de website http://www.voordekunst.nl. Door constant persoonlijke aandacht te geven via sociale media en het betrekken van directe familie en vrienden loopt het goed. Veel van de projecten op deze speciale crowdfunding site zijn projecten uit allerlei kunstdisciplines die de maatschappij van binnenuit versterken. kunst en cultuur wordt niet voor niets als een graadmeter van de beschaving gezien. Het effect van actief cultureel beleid vertaalt zich ook naar economische aantrekkelijkheid van een gebied voor het bedrijfsleven. Door het actief adverteren van crowdfunden door fondsen en ministeries en het onlosmakelijk daarmee verbonden terugtrekken van beschikbare gelden binnen die organisaties wordt er een sociaal maatschappelijke taak feitelijk aan de een bedelsysteem overgeleverd. Het vieren van crowdfunden is daarmee de acceptatie van de teloorgang van een zorgvuldig opgebouwd gezamelijk gedragen culltureel beleid. Het alternatief is niets laten gebeuren daar kan ik ook niet mee verenigen daarom doen wij mee en starten onze projecten met de inzet van het crowdfunding. Maar de bovenstaande nuance onbreekt meestal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond