Deel dit artikel
-

Philips-top houdt webshops nog steeds in het duister

Philips opende afgelopen kwartaal weer twee buitenlandse webwinkels. Het concern lijkt te bouwen aan een eigen wereldomspannende winkelketen. De leiding houdt de lippen echter stijf op elkaar.

Ook in de toelichting op de kwartaalcijfers vanochtend wijdt Philips geen woord aan de digitale ontwikkelingen bij het concern. Dat is opmerkelijk aangezien het met het openen van eigen webwinkels in het vaarwater komt van winkeliers in de bakstenen en digitale winkelstraat.

Afgelopen kwartaal opende Philips weer twee webwinkels onder eigen vlag in het buitenland. Daarmee komt de stand op twaalf winkels in elf landen. Vijf kwartalen geleden exploiteerde Philips nog maar vier eigen shops. Er wordt zichtbaar een actief beleid gevoerd op het uitrollen van de eigen verkooppunten.

Als het bedrijf zelf ook verkoper is, via de webshops, hoeft het geen winstmarges met andere schakels in de distributieketen te delen.

Momenteel exploiteert de Nederlandse multinational webwinkels in de meeste grote West-Europese landen en daarbuiten in Zuid-Korea, Rusland en de Verenigde Staten. In de grootste groeilanden, India en China, werkt het vooralsnog enkel via de fysieke retailkanalen van derde partijen.

Slechts één keer liet een topman van Philips zich de digitale doelstellingen van het concern ontglippen. Sindsdien zwijgt het bedrijf in alle toonaarden over de digitale plannen en de uitvoer daarvan. Het was eind 2008 dat het bedrijf zei dat er op middellange termijn 1 miljard euro aan digitale omzet zou moeten worden gerealiseerd. Kort daarna brak de kredietcrisis uit.

Afgelopen kwartaal boekte Philips een omzet van 6,2 miljard euro. Dat is 18 procent meer dan vorig jaar. Eenderde van de omzet komt uit Europa, eenderde uit Noord-Amerika en eenderde uit opkomende landen als China, India, Rusland en Brazilië.

De grootste omzetgroei werd gerealiseerd in de opkomende economieën. De verkopen stegen daar met 39 procent in een jaar tijd.

De nettowinst steeg met 45 miljoen euro tot 262 miljoen.

Philips wist met deze groeicijfers de beleggers niet te bekoren. Het aandeel daalde op de Amsterdamse beurs vanochtend met 2,5 procent. 

De vraag naar de digitale strategie van Philips wordt belangrijker ook omdat meer mensen in China en India een mobiele telefoon krijgen. Spraak en mobiel internet is voor veel van hen de eerste en snelste route naar de buitenwereld, voor informatie, oriëntatie en mogelijk voor aankopen.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Albert Treur

Redactie. Je mag de cijfers van Philips best een beetje kritischer volgen. Voorbeeldje: TV verkoop voor de Net (niet)TV positionering. 2008 Q 2 omzet 1.359 mio ebit 1122010 Q 2 omzet 846 mio ebit 8 En dat beide met grote (TV) toernooien. Gewoon een half miljard euries weg met minder opbrengst. Ik begrijp belegggers wel.

Erwin Boogert - Emerce

Dit verhaal heeft werkelijk niets met de verkoop van kijkkastjes te maken. Het gaat zelfs slechts zijdelings in op de cijfers. Het onderwerp van het verhaal is de wijze waarop de eigen e-commerceactiviteiten van Philips zich ontwikkelen.  Maar toch dank voor de aanvulling.

Albert Treur

Erwin, je haalt zelf de kwartaal cijfers aan en Emerce schrijft regelmatig over Net(niet)TV. Dan lijkt me logisch dat je dan even inzoomt toch? Volgens mij is dat even 'journalistiek' als het zoeken naar philips webwinkels?

Erwin Boogert - Emerce

Ah, op die manier. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan het verkeerd hebben, maar ik zie in de kwartaalcijfers/toelichting geen onderscheid naar typen televisies. Daarom geen aandacht daarvoor. Wel aardig is overigens een opmerking dat Philips zich komend jaar meer wil richten op 'interactive lifestyle' oid. Klonk nogal abstract, vandaar buiten de tekst gehouden en niet de gelegenheid genomen uit te diepen wat dat zou kunnen betekenen. Iemand overigens informatie over de e-commerceontwikkelingen bij Philips? Gedachtes, leveranciers, cijfers, etc. Mail of bel me.

Albert Treur

Interactive lifestyle is domotica welness en juist daar denk ik dat Philips eindelijk haar 'future home' activiteiten contant kan maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond