Deel dit artikel
-

Postorderpionier Werner Otto overleden

Voor Otto.nl was het vandaag business as usual, maar het Duitse moederbedrijf plaatste het portret van zijn naamgever op de site: de oprichter van het gelijknamige postorderbedrijf Werner Otto is vorige week overleden op 102-jarige leeftijd.

Otto geldt als een pionier op het gebied van postorderbedrijven en is daarmee  eigenlijk ook de grondlegger voor de online webwinkel. Het bedrijf claimt na Amazon de tweede webverkoper van de hele wereld te zijn.

Otto begon in de schoenenhandel. Hij startte de postorder onderneming met een startkapitaal van 6000 Duitse mark en vier medewerkers in 1949. De eerste catalogus knipte en plakte hij eigenhandig in elkaar.

In Nederland vervulde Wehkamp’s Fabriekskantoor van Herman Wehkamp deze pioniersrol. Hij verkocht matrassen en bedtextiel die per post besteld werden naar aanleiding van advertenties in radiobodes en damesbladen. Eind jaren zeventig betrad ook Otto de Nederlandse markt.

Warner Otto bleef tot 1981 president-commissaris, daarna nam zijn oudste zoon Michael zijn taken over.  Die zorgde ervoor dat het bedrijf al in 1995 online ging.

Otto wil zich de komende jaren nog meer op online verkoop richten. De verkopen uit catalogi zijn flink teruggelopen. In Nederland is de catalogus sinds eind vorig jaar afgeschaft. In 2011 had Otto een webomzet van 4,8 miljard euro. De online groei van de Otto Group steeg in 2010 met 22 procent. In maart kreeg Otto.nl een Thuiswinkel Award voor categorie Lingerie & Ondermode.

Deel dit bericht

8 Reacties

Merel

Indrukwekkende man met indrukwekkende visie.

Arjan

Kan Emerce gaan checken op nuttige commentaren, c.q. die van toegevoegde waarde i.p.v. deze comment spam / linkbuilding een platform te geven?

Met regelmaat klik ik snel door naar een artikel met commentaar, steeds vaker is het van het niveau als “Merel” van Pantys Hoppen…

Merel

@ Arjan
Want uw commentaar is van toegevoegde waarde?

Arjan

Ik had geen commentaar op het artikel, zeker niet iets van toegevoegde waarde dus dan reageer ik normalerwijs niet.

Nu kon ik het niet laten een keer op een ander “commentaar” te reageren. Ik had je site nog kunnen afkraken en vertellen welke elementen je allemaal van De Bijenkorf en Wehkamp had gejat maar ik heb me ingehouden en elkaar verwezen naar je niets zeggende commentaar.

Merel

U vergeet Zalando, V&D en ASOS. Verder vind ik het geen gepaste discussie voor onder een dergelijk bericht. Succes met uw comment politiebureau.

Oli4B

Meteen een paar panty’s gekocht …. bij Otto

Ru

@Arjan: “Nu kon ik het niet laten […]”
Probeert u in het vervolg wat harder uw best te doen, is mijn advies. Merels reactie is haar visie op het nieuws, en het feit dat zij bij een webwinkel hoort die in dezelfde waar handelt als otto.nl, maakt het nog relevanter.
Daarnaast, dit is toch een nieuwssite die erg veel gelezen wordt door ondernemers? Wat voor ondernemer ben je nou als je niet eens jezelf associeert met je eigen site, als je ergens je mening verkondigd. De grens ligt bij het URL vermelden in de comment zelf (hoeft ook niet, want dat doet agent Arjan wel in zijn comment :-D).

On topic: ongelooflijk dat ze de online mogelijkheden al tijdens 1995 zagen! Dat vind ik echt visie!

Claudia

Helemaal eens met @Ru. In de geest van het ondernemerschap van de heer Otto kan ik het toch niet laten hier een reactie achter te laten.

Otto is ook niet groot geworden door achter de eigen muren te wachten op een klant. Het is goed om een voorbeeld te nemen aan een man die met een redelijk klein startkapitaal maar met veel creativiteit (knippen en plakken van een catalogus) een mooi en sterk bedrijf heeft opgebouwd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond