Deel dit artikel
-

Ook de radio stapt in automated trading

Op 1 september gaat The Media Exchange van start, een onafhankelijk automated trading platform waarop mediabureaus reclamezendtijd van digitale radiostations kunnen inkopen. De eerste deelnemers zijn de digitale stations van de 538 Groep, Sky Radio Group, BNR Nieuwsradio, Soul Radio en DeepFM.  Met BNR Nieuwsradio wordt een test uitgevoerd voor bepaalde dagen en tijdvakken.

The Media Exchange biedt een technologisch platform waardoor digitale radio ‘real time’ kan worden ingekocht en op dezelfde wijze gemeten kan worden als online display advertising. Door audiovisuele media toe te voegen, krijgen mediapartijen de kans te innoveren en nieuwe markten aan te boren, zegt initiatiefnemer Arthur Hoogendijk.

De oude methode heeft nadelen: in het verloop van de advertentiescampagne is nauwelijks inzicht, waardoor bijsturen en optimaliseren moeilijk wordt. Met de nieuwe methode kan een zogeheten meetpixel worden ingezet. Daarmee wordt het mogelijk om realtime bereik en demografie te meten en de relatie tussen het luisteren van een radiocommercial en ander online gedrag vast te stellen. Het op kleine schaal testen van commercials om te kijken welke het beste werkt is ook mogelijk. Ook retargeting behoort tot de mogelijkheden, waarbij luisteraars op basis van hun surfgedrag een audiocommercial krijgt voorgeschoteld.

Met het systeem kan zowel worden ingekocht bij traditionele radio als internet only-zenders, maar alleen bij die laatste zijn metingen mogelijk. Op dit moment moeten de audiobestanden overigens nog separaat worden aangeleverd, maar ook dat gaat veranderen.

In de toekomst moeten ook demand-side platforms (DSPs) als Platform161 en Bannerconnect worden aangesloten, oftewel externe partijen die relaties met adverteerders onderhouden. “Daar zijn we hard mee bezig”, zegt Hoogendijk tegen Emerce. “Het wordt ook onze kans om de internationale markt te betreden.”

Nog lang niet alle radiozenders doen mee. De STER heeft belangstelling getoond, maar is nog niet ingestapt.

Hoogendijk was betrokken in de startup fase van onder meer RTL, SBS en KPN Media. Partner Allard Posthumus is twintig jaar geleden Media Buying Systems gestart. Dat bedrijf ontwikkelt planningssoftware waar nagenoeg alle mediabureaus in Nederland dagelijks hun radio- en televisiecampagnes mee plannen, monitoren en optimaliseren. “Dat blijven twee gescheiden bedrijven”, verzekert Hoogendijk.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond