E-commercegigant Rakuten koopt Kobo voor 315 miljoen

6198711540_da3431ae05
Pagina tools
NIEUWS - 09 november 2011 11:26

Het Japanse Rakuten koopt e-readerbedrijf Kobo voor 315 miljoen dollar. Daarmee koopt het toegang tot de digitale mediamarkt om zich op termijn, ook in Europa, als concurrent van Google en Amazon te manifesteren.

Met de overname wil Rakuten in eerste instantie zijn activiteiten met e-books en e-readers internationaal kunnen uitbreiden. Kobo krijgt daarvoor nu het kapitaal in handen. Het van oorsprong Canadese bedrijf heeft 2,5 miljoen digitale titels in de schappen liggen en handelt daarmee in honderd landen.

Maar de handel in digitale boeken en leesapparaten is nog maar de eerste stap op het gebied van buitenlandse e-commerce voor Rakuten. “We creëren hiermee een ecosysteem om digitale producten te verkopen, te beginnen met e-books.” Details over de verdere ambities geven de Japanners niet, maar het ligt voor de hand dat het een strategie gaat volgen die vergelijkbaar is met die van Amazon.

Amazon.com brengt goedkope Kindle e-readers aan de man om zijn winkelpui letterlijk in de handen van de consument te leggen. Kindles bevatten een ingebouwde downloadwinkel voor boeken en ook muziek, films, spellen en Andoidapplicaties.

Kobo’s hardware en software zijn behalve in het Engels ook beschikbaar in het Nederlands, Duits, Frans, Spaans en Italiaans.

CEO Hiroshi Mikitani (foto), een ‘s werelds drie grootste e-commercespelers, wil op de middellange termijn zijn buitenlandse omzet vertienvoudigen. Daartoe kocht hij onder meer Tradoria uit Duitsland, Priceminister in Frankrijk en Buy.com in Amerika. Recent nam hij een belang in Ozon.ru, de Russische variant van Amazon.com. In september werd online retailer Play.com gekocht. Dat verkoopt muziek, boeken, kleding en elektronica in Europa vanuit Engeland.

De Japanners gaven afgelopen jaar meer dan een half miljard dollar uit aan buitenlandse e-commerceovernames.

Vandaag publiceerde Rakuten ook zijn financiële resultaten over het derde kwartaal. De omzet steeg met 11 procent tot 850 miljoen euro. De prestaties van de buitenlandse dochters worden niet gespecificeerd.

Foto: Guillaume Paumier (cc)

Reactie plaatsen