Deel dit artikel
-

Reclamebestedingen internetbedrijven verzevenvoudigd

De bestedingen van websites en internet providers aan reclame zijn dit jaar verzevenvoudigd. Dit blijkt uit cijfers van BBC Media en Reclamebank over de eerste acht maanden van dit jaar. Een vergelijking met dezelfde periode vorig jaar laat een groei in mediabestedingen zien van 30,3 miljoen gulden naar 223,2 miljoen gulden.

Grootste adverteerder onder websites en internetproviders is Planet Internet. Het bedrijf gaf vorig jaar in de eerste acht maanden 6,9 miljoen gulden uit aan reclame, over dezelfde periode dit jaar is dat gestegen tot 17,9 miljoen gulden. Het was niet het bedrijf dat het diepst in de buidel tastte. Het zal niet verbazen dat World Online de grootste sprong maakte in mediabestedingen (van 2,9 miljoen naar 12,6 miljoen gulden). Andere partijen die meer geld uitgaven aan reclame zijn Zon (van 1,7 naar 8,9 miljoen gulden), Bol.com (van 659 duizend naar 4,1 miljoen gulden), Intermediair.nl (van 2,2 miljoen naar 5,3 miljoen gulden) en Lycos (van 1,2 naar 5,4 miljoen).

Met name de bestedingen aan televisie stegen sterk. In de eerste acht maanden van vorig jaar werd er 5,4 miljoen gulden aan uitgegeven, in de eerste acht maanden van dit jaar bleek dat gestegen tot 86 miljoen gulden. Maar ook bestedingen aan radio en kranten stegen sterk, respectievelijk van 5,5 miljoen naar 30,9 miljoen gulden, en van 8,5 naar 54,1 miljoen gulden.

In de Verenigde Staten waren de afgelopen maanden kritische geluiden te horen over de mediabestedingen van de dotcom-bedrijven. Investeerders stelden in reactie op tegenvallende beurskoersen dat er minder budgetten naar marketing (en reclame) moesten gaan. Verschillende dotcoms gingen snijden in hun marketingbudget. Toch blijkt dit niet altijd de beste oplossing te zijn, onderzoeksbureau Getzler & Co stelden in een onderzoek dat stevige marketinginspanningen (en budgetten) wel degelijk effectief kunnen zijn.

De cijfers van BBC – op basis van het bijhouden van de bestedingen van 877 bedrijven – zijn bruto bestedingen van de betreffende bedrijven. Over het algemeen weten de mediabureaus die voor deze bedrijven werken kortingen te bedingen bij het zoeken naar mediaruimte voor de advertenties of commercials. Gebruikelijk is een korting van 15 procent. Hoe hoog de netto bestedingen zijn is niet te achterhalen. Ook de bestedingen van de internetbedrijven aan online reclame zijn niet opgenomen in deze vergelijking. BBC is met het bijhouden daarvan pas dit jaar begonnen, over vorig jaar heeft het bureau geen cijfers voorhanden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Eddy Guyt

De kosten gaan voor de baat uit. Alleen hebben de meeste internetbedrijven totaal geen idee wat de baat is. Tevens is het zelden hun eigen geld wat over de balkwordt gesmeten. Dan gaan we toch failliet, banen zat.Er is nog geen enkel bedrijf uit de oude economie failliet gegaan door hun internetmarketing kosten. Je kunt beter eerst fl 10000 investeren en kijken of hetconcept uberhaubt aanslaat dan meteen fl 10 000 000 te investeren. De oude economie bedrijven wachten nu rustig op de shake-out en bedanken de failliete internetbedrijven voor het opvoeden van en naar het net lokken van de hedendaagse internergebruiker.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond