Deel dit artikel
-

Retailers krijgen meer showroomers over de vloer

Steeds meer consumenten doen aan showrooming; het bekijken van producten in winkels om vervolgens via een mobiel apparaat de beste prijs online te zoeken. 96 procent van de showroomers geeft aan van plan te zijn hun smartphone meer te zullen gebruiken om prijzen te vergelijken. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Aprimo.

Een derde van de ondervraagden doet nog niet aan showrooming, omdat zij hier nog niet aan gedacht hadden.

Het fenomeen is vooral lonend voor retailers met lagere prijzen. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan via internet lagere prijzen te zien dan in de winkels. Slechts acht procent zag hogere prijzen.

Showrooming gebeurt niet alleen bij grotere aanschaffen; consumentenelectronica staat op nummer één voor prijschecks (39 procent), boodschappen op nummer twee (37) en kleding/schoeisel staat met 33 procent op de derde plaats.

Aprimo’s analyse is dat retailers met een fysieke winkel meer klantgericht en minder product- en prijsgericht moeten worden om de verkopen en prijsniveaus te kunnen handhaven. Zij moeten technologie inzetten waardoor klanten aangetrokken worden om via een gepersonaliseerde in-store ervaring een juiste keuze te kunnen maken.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jeroen Bos

Zolang retailers in transacties en marge per product denken, blijft de fysieke retail inleveren. Retailers die niet in kanalen denken, maar een “seamless” ervaring aanbieden realiseren een hogere lifetime value. Het binden van waardevolle klanten is hier key!

TvdH

Uit onderzoek van OTX MediaCT voor het Google rapport Our Mobile Planet van begin dit jaar is af te leiden dat circa 3% van alle Nederlandse consumenten wel eens aan showrooming doet. Het onderzoek van Aprimo is uitgevoerd in zo’n online panel van Harris Interactive, dat bestaat uit mensen die beloond worden voor deelname. Het is van toepassing op de Amerikaanse markt en daar zou dan 20% aan showrooming doen. Van die 20% zou een derde weleens van gedachten veranderen. Dat is dus iets meer dan 6%. En dan staat er nog in de kleine lettertjes: “This online survey is not based on a probability sample and therefore no estimate of theoretical sampling error can be calculated.” Geen representatieve steekproef dus. Pfff.

hanco naninck

Typisch Nederlands: kijken, niet kopen. Vroeger was het: kijken, voelen, pleite. Zit blijkbaar in ons calvinistische bloed. Voor duurdere producten als auto’s, wasmachines en televisies begrijpelijk maar absoluut overdreven bij de aankoop van wortels of bananen.

Redactie Emerce

Dit is bepaald geen Nederlands fenomeen. Met name grote Amerikaanse retailers merken dit maar al te goed.

Maurice Beerthuyzen

@Hanco, leuke opmerking. Jij kunt het wel overdreven vinden, maar als de klant het doet, dat vergelijken van wortels en bananen, heb je er maar mee te dealen, toch?

Ik vind ‘showroomen’ een wat vergezocht fenomeen. Heeft het niet altijd al bestaan? Vroeger gingen we drie winkels af om te vergelijken ( althans het type koper dat graag vergelijkt, niet iedereen is zo), nu lopen we een winkel binnen en grijpen we meteen naar onze mobiel. Moet die retailer dan niet aanwezig zijn op mobiel? Daarnaast heeft hij de klant binnen. Dan kan het grote verleiden beginnen. Hoe zorgt hij ervoor dat een ‘showroomer’ naast prijsvergelijken met een blij gevoel naar buiten loopt? Ik zie alleen maar mogelijkheden voor de retailer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond