Speurders.nl zoekt toenadering tot Hyves

De Telegraaf hoopt dat het bereik van Hyves weer een impuls kan geven aan Speurders.nl, zijn site met rubrieksadvertenties. Succes is niet gegarandeerd.

Al jaren beschikt Hyves over een onderdeel met rubrieksadvertenties. Deze marktplaats voor spulletjes en diensten gaat gestaag vooruit, maar heeft zich nooit ontpopt tot een wezenlijke speler op de classifiedsmarkt. Het grootste deel van de markt ging naar Marktplaats.nl. Zelfs Speurders wist ondanks zijn naamsbekendheid en financieel sterke eigenaar geen wezenlijke marktpositie in te nemen.

Sinds Hyves, en diens ruwweg 5 miljoen actieve gebruikers, in handen zijn van Telegraaf Media Groep hoopt Speurders het bereik van de profielensite te kunnen verzilveren. Men streeft naar een samenwerking, zegt site manager Frits Garrer. Het idee is er, aan de uitvoering schort het nog.

De leiding over Speurders.nl is sinds kort in handen van Tjeerd Korenstra. Zijn visitekaartje op LinkedIn verklapt dat hij de leiding heeft over Relatieplanet.nl en Jaap.nl. Sinds een aantal weken is hij zich aan het inwerken om ook de leiding over Speurders.nl te nemen. Die drie sites vormen vooralsnog een aparte groep met classifieds bij de Amsterdamse uitgever.

Het blijft gissen in hoeverre De Telegraaf de gewenste synergie tussen Speurders en Hyves Advertenties weet te realiseren. De Telegraaf heeft in de afgelopen jaren laten zien dat het graag en veel wil investeren in online uitgeven. Het gat tussen een doel, een plan en de uitvoering ervan is echter  regelmatig onoverkomelijk groot gebleken.

Adverteerders gaven vorig jaar in Nederland voor 179 miljoen euro uit aan reclame op bedrijvengidsen en sites als Marktplaats en Speurders. Consumenten en bedrijven genereren per jaar voor zo’n 10 miljard euro aan handelswaarde op digitale prikborden. Een klein marktaandeel in dat segment kan De Telegraaf en Hyves al miljoenen euro’s extra omzet opleveren.

Deel dit item

Gerelateerde items

Reactie plaatsen