Deel dit artikel
-

Nederlandse handelssites goed voor 10 miljard euro omzet

Nederlandse handelssites als Marktplaats en Speurders zijn samen goed voor 10,2 miljard aan online handel bij particulieren en webwinkels. Veertig procent van de Nederlandse consumenten koopt jaarlijks wel eens iets via handelssites of veilingen.

Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 4.500 respondenten dat Blauw Research in opdracht van Marktplaats.nl heeft gehouden.

Dit onderzoek geeft voor het eerst sinds jaren zicht op de rol die handelssites en online veilingen spelen op de Nederlandse e-commercemarkt. Er is gekeken naar zowel onderlinge handel tussen consumenten (c2c) en handel tussen bedrijven en consumenten (b2c).

Leads genereren voor web shops

Handelssites hielpen in 2010 om voor 10,2 miljard euro aan handel te genereren. Daarbij gaat het zowel om verkopen via handelsites zelf als om verkopen in webwinkels. Bij die laatste categorie vervulden de handelssites de rol van aanbrenger van het verkeer. Daar vond “de oriëntatie en beslissing tot aankoop plaats via een online handelssite”, zo leggen de Rotterdamse onderzoekers uit.

En: “Een derde van de aankopen betreft een nieuw product dat bij een webshop of zakelijke aanbieder wordt gekocht.“

Ter vergelijking: in 2010 gaven Nederlandse consumenten voor 8,2 miljard euro uit bij alleen webwinkels. Een onbepaald deel van die omzet vindt zijn oorsprong bij consumenten die zich oriënteerden op handels- en veilingsites.

Vijf procent van de handelswaarde wordt gerealiseerd door leveranciers van diensten, zoals loodgieters, makelaars en timmermannen. De overige 95 procent gaat om de verkoop van fysieke producten.

Drie kwart van de handelswaarde wordt gerealiseerd via Marktplaats.nl, een kwart via sites als Ebay, Qoop.nl, Catawiki, Speurders en Marktplaza.

Bedrijven gaven vorig jaar circa 200 miljoen euro uit om reclame te maken op handelssites en bedrijvengidsen.

Stevig stempel voor autohandel

“In 2010 heeft 79 procent van de internetters in Nederland een online handelsplaats en/of veilingsite bezocht en de helft van hen heeft ook daadwerkelijk een aankoop gedaan via een dergelijke site. In vergelijking met 2007 is het aandeel online handelsplaats kopers gestegen van 35 procent naar 40 procent. Consumenten geven aan in 2010 gemiddeld 580 euro via online handelsplaatsen te hebben besteed aan producten en diensten“, aldus Blauw Research.

Een aanzienlijk deel van de 10 miljard handelswaarde wordt gerealiseerd met de verkoop van dure producten zoals auto’s, motoren, brommers en boten. De categorie Mobiliteit is goed voor 6,8 miljard euro.

Het is niet duidelijk hoeveel een bedrijf als Marktplaats.nl zelf verdient met het faciliteren van online handel.

Gisterenavond publiceerde moederbedrijf Ebay zijn financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2011. Daaruit bleek dat alle sites met rubrieksadvertenties binnen het Ebay-concern, waaronder Marktplaats, Mobile.de en Gumtree, samen een omzet van 268 miljoen dollar realiseerden. De omzet van dit soort ‘classified sites’ steeg afgelopen jaar met 15 procent.

Foto: Pedro Simoes (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond