Deel dit artikel
-

Telefoonbedrijven moeten schade incasso-oplichting vergoeden

Telefonieaanbieders moeten de kosten die verrekend zijn voor oproepen naar een informatienummer via het niet-bestaande incassobureau Corpus Justitia terugbetalen aan consumenten. Dat heeft toezichthouder ACM bepaald.

In augustus werden in Amsterdam en Rotterdam twee mannen aangehouden die verdacht werden van het versturen van honderden valse incasso’s. Ook gingen aanmaningen de deur uit namens een niet-bestaand advocatenkantoor. Fraudehelpdesk en Meld Misdaad Anoniem kregen honderden telefoontjes.

De oplichters hoopten niet alleen te verdienen aan betalingen. Bedrijven die om opheldering vroegen via een 0900-nummer stonden lange tijd in de wacht zonder dat zij iemand van Corpus Justitia te spreken kregen. De gesprekskosten werden wel in rekening gebracht.

Als ACM met een publicatie in de Staatscourant terugbetaling formeel vordert, mogen de telefonieaanbieders geen betaling verlangen voor oproepen naar het bewuste informatienummer op de genoemde datum. Telefoonkosten die reeds geïnd zijn door de telefonieaanbieders moeten worden terugbetaald aan gedupeerde consumenten.

In augustus 2013 trok ACM de nummers voorlopig in en gaf zij UPC de opdracht geen uitbetaling te doen aan Corpus Justitia. Inmiddels heeft ACM ook aan telefonieaanbieders het voornemen kenbaar gemaakt dat zij geen betaling mogen verlangen voor oproepen naar het bewuste informatienummer op de genoemde datum en reeds geïnde telefoonkosten aan de gedupeerde consumenten terugbetaald moet worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond