Deel dit artikel
-

Tien vragen over de beursgang van Zalando

Na Alibaba in Amerika kent Europa vandaag een aansprekende beursgang, die van Zalando. Daarmee zal het de oorlogskas met nog eens een half miljard euro versterken, bedoeld voor algemene Europese groeidoeleinden.

Wanneer en waar is Zalando geboren?
De kiem werd begin 2007 gelegd op een strand in Guatemela waar Robert Genz het idee opvatte een internetbedrijf te starten. Dat flopte zo hard, dat hij en zijn compagnon David Schneider niet eens geld hadden om terug naar Duitsland te vliegen. Investeerder en ondernemer Oliver Samwer betaalde en nam het koppel een jaar in dienst bij tarifas24. In 2008 stak diezelfde Samwer 50.000 euro in het duo’s idee voor een online schoenenwinkel, Zalando.

Sinds wanneer kennen wíj de winkel?
Nederland was het eerste niet-Duitstalige land waar Zalando de deuren openden. Dat was in 2010. In het begin werd er lacherig over gedaan. De winkel was een van de vele kopietjes uit de bedrijvenmachine van Rocket Internet. Dat stak er meer geld in dan er ooit uit zou kunnen komen. Daarnaast had Nederland al een paar opkomende schoenen- en modewinkels, was de gedachte. Het gratis retouren-beleid, de gunstige affiliatedeals, de geraffineerde marketing en logistieke operaties leidden ertoe dat het bedrijf binnen twee jaar niet meer was weg te denken. Inmiddels is Zalando op vijftien markten in Europa actief.

Waarvan kennen wij de winkel?
Van de tv-commercials die bijna net zo irritant zijn als reclame voor wasmiddel. Hoe overdreven de ‘schreeuw van geluk’ wellicht ook, hij bleek effectief genoeg om te blijven hangen. De eerste commercial op Nederlandse televisie was deze van rond april 2012:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De tv-commercials passen in een uitgedokterde mediamix, die nauwgelet worden gekneed en gemonitord door de batterijen aan jonge ex-consultants van bedrijven als Boston Consulting Group en McKinsey die Zalando huisvest.

Was Zalando niet ‘die ‘winkel die geen winst maakt’?
Ja, maar dat stukje ‘geen winst’ is net veranderd in ‘geen verlies’. Over de eerste zes maanden van dit jaar boekte de winkel een operationele winst van 3,6 miljoen euro. Het gebied waar Nederland onder valt (‘Rest of Europe) boekte in diezelfde periode nog een verlies van 21 miljoen euro, maar de resultaten in de Duitstalige landen compenseert dat net genoeg voor een plusje.

Wat gebeurt er vandaag precies?
Vandaag krijgt Zalando een notering aan de aandelenbeurs in Frankfurt. Elf procent van de aandelen komt tegen een koers van 21,50 euro (beoogde openingskoers) in publieke handen. Daarmee haalt het bedrijf tussen de 496 miljoen en 570 miljoen euro uit de markt. Daarvan gaat tussen de 25 en 30 miljoen euro naar banken die het proces begeleiden.

Waarom een beursnotering?
Zodra het bedrijf deels in publieke handen is, is het verplicht transparanter dan ooit te zijn over de financiën. Met meer en nauwkeuriger informatie zijn beleggers en banken er eerder toe geneigd om, indien nodig, nieuw kapitaal te verstrekken. Kort: hierdoor het Zalando beter toegang tot de kapitaalmarkt. Daarnaast is een grote zak geld bijzonder handig voor de verdere groeiambities.

Geen slimme exit van de investeerders?
Nee, die blijven stuk voor stuk zitten. Er worden vandaag nieuwe aandelen uitgegeven waardoor de waarde van het belang van de zittende aandeelhouders zelfs verwaterd. Zij hebben echter dermate veel vertrouwen in de prestaties op middellange termijn dat ze dat voor lief nemen. Bovendien legden deze vroege groep investeerders samen zo’n honderd miljoen euro in om een miljardenbedrijf te helpen bouwen. Hun rendement is toch al niet kinderachtig.

Wie is de baas?
Medeoprichter Robert Gentz is CEO. De grootste aandeelhouder is de Zweedse investeerder Kinnevik (35,6%), gevolgd door Global Founders (Samwer-broers; 16,7%), de Deen Anders Holch Povlsen (10,48%), de Rus Yuri Milner (DST; 8,14%), Holtzbrinck Ventures (7,64%), Tengelmann (5,63%) en de Rus Len Blavatnik met 3,58 procent van de aandelen. Na de beursgang hebben Kinnevik en de drie Samwer-broers 47 procent van de aandelen in handen. Ze spraken onlangs af dat ze in ieder geval in de komende twee jaar met één mond zullen stemmen en spreken tijdens aandeelhoudersvergaderingen.

Hoe zien de groeiambities eruit?
Simpel, meer klanten en meer omzet in Europa. De Europese consument geeft per jaar gemiddeld 774 euro uit aan kleding. Daarvan gaat nu 179 euro naar Zalando. De leiding is er heilig van overtuigd dat dat beter kan, onder meer door meer cross selling.

Gaat Zalando naar buiten Europa?
Nee, dat zit er niet in. Het concept achter Zalando echter wel. Toen het succes van de schoenenwinkel duidelijk werd, besloot Rocket Internet om het concept ook buiten Europa uit te rollen. Zodoende zijn Zuidoost Azië en Zuid-Amerika nu net zo bekend met de schoenenschreeuw als wij, maar dan van titels als Dafiti (Zuid-Amerika), Jabong (India), Lamoda (Rusland), Namshi (Midden-Oosten) en Zalora (zuid-oost Azië en Australië). Die bedrijven worden los van elkaar opgebouwd, elk met andere financiële partners. De enige overeenkomst is het concept en de aandeelhouders Rocket Internet, Global Founders en Kinnevik.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rekenwonder

Zalando pakt 23% van de gehele europese modemarkt? Geloven jullie het zelf? (€179/€774)

Ernest

Jammer dat een mooi artikel over een ” succesvol” bedrijf niet voorzien is van feiten! maar veronderstellingen:

“Bovendien legden deze vroege groep investeerders samen zo’n honderd miljoen euro in om een miljardenbedrijf te helpen bouwen.” Deze informatie is onvolledig en dat is jammer in dit mooie artikel: De totale investering is honderdEN miljoenen waarbij het exacte cijfer niet bij mij voorhanden is maar op http://www.crunchbase.com/organization/zalando staat al een cijfer van 243 miljoen dollar plus de niet genoemde investeringsbedragen. In jullie eigen Emerce!! http://www.emerce.nl/nieuws/kinnevik-investeert-100-miljoen-euro-zalando staat al één investering van 100 miljoen. Het zou mooi zijn als er als aanvulling een reëel plaatje wordt geschetst met bronvermelding ipv dit.

Pieter van Ven

Of Zalando ooit winst zal maken wordt door kenners sterk betwijfeld.
Hier een wat interessanter en kritischer stukje:
http://925.nl/archief/2014/10/01/koers-zalando-stort-in-duuuh

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond