Deel dit artikel
-

Unilever kiest mediabureaus in miljardenpitch

Het concern Unilever heeft weer besloten wie de komende tijd zijn media- en marketingbudgetten over de wereld gaat uitstrooien.

Kort voor het weekend bepaalde het Nederlands-Engelse bedrijf wie de pitch heeft gewonnen op het mediacontract. Het gaat hierbij om de verdeling van een mediabudget van tegen de vier miljard euro.

In Nederland en de rest van West-Europa, Noord-Amerika en Azië blijft de relatie met Mindshare (WPP) gehandhaafd. PHD (Omnicom) krijgt de oostelijke strook van Europa en twee Aziatische landen: China en Taiwan. Initiative (IPG) gaat aan de slag in Zuid-Europa en Zuid-Amerika.

Deze bureaus gaan over de kanaalkeuze en wijze waarop de mediabudgetten worden uitgegeven. Steeds vaker wenden adverteerders als Unilever (merkenportfolio) zich tot het web, ook voor merkbouwende activiteiten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Theo van de Kamp

Een aantal multinationals (zoals Unilever) pitcht elke drie jaar en een dergelijk proces duurt vaak bijna een jaar (ook dit keer weer). Is dat niet een beetje teveel van het goede? De belasting aan zowel adverteerders- als mediabureau kant is bijzonder hoog. En de tijd en aandacht die naar de pitch uitgaat gaat niet naar de lopende business… Om nog maar niet te spreken over de marge-erosie die dit soort praktijken oplevert voor de mediabureaus. Prijs lijkt het te winnen van kwaliteit. Stephen Covey zou hebben gezegd: “ze hebben de ladder beklommen en eenmaal bovenaan zien ze dat ie tegen de verkeerde muur staat.”. Waarmee ik overigens geheel niet refereer aan de kwaliteiten van Mindshare, maar aan de focus van adverteerders op TV GRP prijzen. Alsof we daar consumenten nog mee beraken anno 2012… Het zou ook beter zijn als Marketing weer een wat grotere vinger in de pap zou krijgen dan Procurement bij adverteerders in dit soort pitchprocessen. Benieuwd welke adverteerder het lef heeft dit tij te keren!

cora baas

Als media- en marketingadviseur begeleid ik regelmatig bureaupitches voor grote en middelgrote adverteerders. Ik ben er een enorme voorstander van dat adverteerders zich om de 4, 5 jaar oriënteren in de markt; de mediawereld verandert continue en in een steeds hoger tempo, en daarmee ook de diensten die mediabureaus aanbieden en als gevolg daarvan hun organisatie. De uitkomst van een pitch moet een verantwoorde mix van kwaliteit en kosten zijn. Dat kosten een steeds belangrijkere rol spelen in het vakgebied (en helemaal in tijden van crisis) is kennelijk onvermijdelijk. Toch is mijn ervaring dat aan het eind de klant het bureau krijgt dat het verdient. Dus Mindshare: gefeliciteerd !

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond