Deel dit artikel
-

Veronica Magazine hoopt op miljoen downloads

De papieren titel Veronica Magazine wil de teruggang in papieren oplage en reclame compenseren met innovatieve applicaties op tablet en telefoon. “De app van onze gids moet eind dit jaar op een miljoen apparaten staan”, aldus directeur David Vink.

Vink was gisteren een van de sprekers op het middagcongres van Immovator over nieuwe vormen van uitgeven. Vink maakte met onderdelen van zij presentatie zelf collegaspreker Frank Volmer, directeur Innovatie van De Telegraaf, jaloers. Zo bekende deze later.

Begin 2013 hoopt Vink een miljoen gebruikers van zijn sociale tv-gids te hebben, maar later schroeft hij dat getal naar beneden. Dan blijkt vijf- à zeshonderdduizend ook al een doel waar hij mee kan leven. Over de omvang van de huidige installed base zegt de directeur niets. “Maar let op Android, dat gaat de laatste weken als erg hard.”

Om de papieren gids aantrekkelijk te houden, maakt deze een inhoudelijke verandering door. “Intern gebruiken we de werktitel ‘Let me Entertain You’, waarmee we aangeven dat er meer algemene entertainmentverhalen in komen. Je kunt het magazine gebruiken om zicht te krijgen op televisieprogrammering, maar dat hoeft niet per se.”

Het blad heeft een oplage van achthonderdduizend per week en nog eens een kleine twee miljoen kijkers in het digitale domein. Die komen uit de site en de apps.

Achter de schermen wordt gewerkt aan verscheidene nieuwe verdienmodellen. “Binnenkort gaan we met een grote partner live in de app”, wat erop duidt dat een commerciële partij daar een positie in krijgt. “We doen ook unieke lezersaanbiedingen. Dat groeit hard, met tien tot twintig procent per jaar. En ticketing is ook een onderdeel waar we behoorlijke groei in zien. Soms kopen we op eigen risico tickets voor events waar dan enkel onze lezers naartoe mogen.”

In video ziet de voormalig directeur van Lost Boys ook commerciële kansen. Pre en post roll video’s kunnen worden vertoond rondom beelden die in de app worden gespeeld. Een andere mogelijkheid is dat de Veronica-applicatie zijn lezers gaat doorsturen naar externe videoportalen. Als er niets op tv is, kan de consument via de app bijvoorbeeld een film huren. Veronica Magazine deelt als affiliatepartner in de opbrengsten.

Om de mobiele exploitatie op gang te brengen, stelde Veronica Publishing begin dit jaar Bart Zoetmulder aan. Hij was tot dat moment directeur bij Hi-Media, dat kort daarna werd overgenomen door Semilo.

Foto: U.S. Army (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Bart Zoetmulder

Beste Erwin,

Een kleine aanvulling op de cijfers. David gaf aan dat het totale media bereik van het Magazine én Digitaal rond de 3 miljoen in de maand is. Helaas zijn we nog niet zover dat we op digitaal al 2 miljoen kijkers bereiken. Als totaal merk zijn we dus in staat al een hele grote groep lezers / bezoekers aan ons te binden. We zullen dit middels alle digitale producten verder gaan uitbreiden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond