Deel dit artikel
-

Vodafone: Nederland heeft allerhoogste penetratie smartphones

Nederland is wereldwijd een voorloper op het gebied van mobiel internet, zo laat de presentatie van de kwartaalcijfers van Vodafone zien. Internationaal boekt het bedrijf een mager resultaat als gevolg van de aanhoudende economische tegenwind.

In Nederland heeft 57 procent van de Vodafoneklanten een smartphone en heeft 73,4 procent daar een internetabonnement bij. Er is geen land waar het bedrijf meer klanten met slimme telefoons heeft en enkel in Engeland hebben meer mensen (77,2 procent) een data-abonnement. Die gouden combinatie in de lage landen leidde ertoe dat Vodafone bijna een kwart meer internetomzet boekte in het laatste kwartaal.

Maar in financiële zin is het geen halleluja voor Vodafone. De verkopen staan internationaal onder druk door de langzaam draaiende economie, verplichte prijsplafonds in Europa en de concurrentie (groepsomzet minus twee procent). De lagere omzet uit telefonie wordt maar ten dele gecompenseerd door de groei van mobiel internet.

Dat blijkt uit de cijfers die de telecomgroep vanochtend publiceerde.

In Nederland noteert het bedrijf een kwartaalomzet van 430 miljoen euro, een daling van 3,5 procent. Het aantal belminuten hier groeide met nog geen procent tot drie miljard. En de gemiddelde omzet per klant per maand daalde van 29,60 vorig jaar naar 28 euro in de laatste drie maanden van 2012.

Nederland heeft binnen de Vodafonegroep nog een record, en dat is het aantal prepaidklanten. Het lokale filiaal heeft relatief de kleinste groep klanten binnen deze minder rendabele groep: 33 procent. Binnen de hele groep, die wereldwijd 407 miljoen klanten bedient, ligt dat percentage op tachtig procent.

Een andere financiële ‘tegenvaller’ in Europa is dat steeds meer mensen niet meer buiten hun bundel bellen, sms’en en internetten.

Op groepsniveau is dertien procent van de omzet afkomstig uit de handel in mobiel internet. Dat is waar voor de nabije toekomst ook de grootste groei wordt verwacht.

Om die datagroei op niveau te houden en te versnellen investeert het nu in zijn belangrijkste landen in nieuwe mobiele netwerken op basis van LTE-technologie (4G). In Nederland betaalt Vodafone, net als KPN, 1,4 miljard euro aan nieuwe licenties om een landelijk dekkend sneller mobiel netwerk op te tuigen.

Om nog meer consumenten te verleiden tot data-abonnementen, rolt het bedrijf waar mogelijk het abonnement ‘Vodafone Red’ uit. Dat is een abonnement dat onbeperkt sms’en en mobiel bellen biedt (ook naar niet-Vodafoneklanten) in combinatie met verscheidene internetbundels. Hoe groter de bundel en hoe hoger de snelheid, hoe meer de klant per maand betaalt. Dat is in principe vergelijkbaar met de tarieven die ISP’s op het vaste net bieden voor hun triple play-diensten.

De top van Vodafone houdt voor de rest van het financiële jaar met aanhoudende moeilijke marktomstandigheden.

Foto: Jamie MacCaffrey (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond