Topshoe.nl: ‘We hadden niet later moeten beginnen’

TopShoe.nl, het online samenwerkingsverband van tachtig schoenenwinkels in Nederland, rolt zijn omnichannelstrategie verder uit. Met een vernieuwde webzuil in de winkel en de aansluiting van leveranciers. En daar stopt het niet, aldus directeur Han Landman.

Landman zelf is al 37 jaar schoenenverkoper in het Noord-Hollandse Huizen. Dat is tegenwoordig vooral een kwestie van overleven, zeker nu online retailers als Zalando de markt platwalsen en ketens als Scapino omvallen. “Vroeger liet de klant zijn voeten zien en gingen we dozen openen om hem een passende schoen te adviseren, tegenwoordig komt hij de winkel binnen met de vraag of wij de schoen hebben die hij op internet heeft gezien.”

Gates
Hoewel zelf geen techneut, voorzag hij vijf jaar geleden dat de retail onder invloed van internet zou veranderen. Zeker na het lezen van het boek ‘De Weg Die Voor Ons Ligt’ van Bill Gates. “Ik vond dat we als branche de krachten moesten bundelen voor een gezamenlijke webshop.”

Hij vond een enthousiaste medestander in vakgenoot Tom van Geemen – eigenaar van Wolkyshop.com – en kreeg zijn inkooporganisatie ANWR-GARANT mee. Door de voorraadsystemen van zelfstandige ‘stenen’ winkeliers te koppelen, hoefde niemand ooit nog ‘nee’ te verkopen. In principe worden de bestellingen geleverd vanuit de dichtstbijzijnde winkel, maar is het gezochte paar schoenen lokaal niet voorradig, dan wordt willekeurig een van de andere tachtig aangesloten winkels geraadpleegd.

In de eerste jaren is het fundament gelegd. Landman wil geen omzetcijfers noemen, maar spreekt over een dubbelcijferige groei. “We hadden echter geen moment later moeten beginnen, anders was onze gezamenlijke omzet nog verder achteruit gegaan. Veel winkels overleven momenteel door met minder personeel te werken.”

Warenhuis
Onlangs is een volgende fase aangebroken en heeft het samenwerkingsverband een nieuwe webshop gelanceerd, gebaseerd op het SaaS-platform van NextChapter. Daarnaast wil men de shop nu dan ook echt naar de fysieke winkels brengen. Daartoe is een nieuwe webzuil ontwikkeld die de on- en offline wereld bij elkaar moet brengen, inclusief instore software (van NextChapter) en een betaalterminal van Adyen. Nieuw is ook dat leveranciers worden aangesloten. Zij kunnen nu rechtstreeks aan Topshoe-klanten leveren, tegen een commissie.

Landman geeft toe dat nog lang niet alle leveranciers hebben toegehapt. Hij noemt Van Bommel, die in januari zijn eigen online winkel opent, wat veel reuring heeft veroorzaakt bij de detailhandel. “Wij hadden ze liever aan boord gehad”, erkent hij.

Topshoe wordt overigens geen franchise-organisatie, verzekert Landman. “We gaan niet onder één naam opereren, de kracht zit hem juist in de persoonlijke benadering. Daarnaast denk ik dat wij nog altijd een voorsprong hebben op de e-tailers, omdat wij kennis van zaken hebben. Sommige concurrenten lenen enorm veel geld om daarmee markten te veroveren, maar uiteindelijk verkopen ze onderdelen om hun aandeelhouders te betalen. Dat is een andere benadering dan vanuit passie schoenen te verkopen.”

En als het aan hem ligt, stopt het niet bij schoenen. “We zijn bezig met een online warenhuis voor zelfstandige kledingverkopers. De naam is al gedeponeerd.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

 

3 Reacties

Waarom kanik mijn saldo niet controleren met mijn oude accound?

‘Hoewel zelf geen techneut, voorzag hij vijf jaar geleden dat de retail onder invloed van internet zou veranderen.’

Wat een visionair, hij zag het in 2011 al aankomen!

Deze webwinkel doet vrijwel geen orders en heeft alleen maar een hoop geld en tijd gekost. Maar ach ANWR moet toch wat doen om de leden tevreden te houden. Dan maar gezamenlijk een bv waar je een postcode kan kopen als winkelier met weinig zeggenschap. De goodwill komt in topshoe te zitten en bouw je als zelfstandig winkelier nog steeds niets op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.