Deel dit artikel
-

Wehkamp breekt met kortingcodesites

Online retailer Wehkamp gaat vanaf 1 oktober geen sites meer tot zijn affiliatenetwerk toelaten die kortingcodes vermelden. Dat blijkt uit een mail die naar partners is verstuurd.

Wehkamp constateert dat het aantal websites die zich richten op kortingscodes explosief is gestegen. Niet zelden worden niet-bestaande codes of acties gepromoot, maar ook worden posities binnen de zoekmachines volgens het bedrijf ‘op dubieuze manieren verkregen’.

In de mail stelt Wehkamp: ‘We hebben ons beleid ten aanzien van deze groep publishers herzien, wat betekent dat wij niet langer kortingscode publishers zullen toelaten tot ons netwerk en we van de bestaande groep afscheid gaan nemen.’

Wehkamp gaat naar eigen zeggen strenger letten op websites die kortingcodes aanbieden. ‘Is de website ingericht om organisch dan wel betaald verkeer te trekken op zoektermen als kortingscodes en synoniemen hiervan? Hoe recent zijn de op de website gepresenteerde aanbiedingen en op welke wijze worden deze gecommuniceerd?’

Volgens een woordvoerder van Wehkamp heeft het bedrijf toch al weinig aan die kortingcodes. “Die sturen wij per mail al zelf aan onze klanten.”

Deel dit bericht

20 Reacties

Loo van Wijck

Volledig terechte beslissing. Bijna iedere kortingscode site rommelt maar wat aan, ook die van de grotere partijen in Nederland.

Pure misleiding en totaal geen toegevoegde waarde. Met regelmaat zagen we bezoekers afhaken in order proces om via een kortingscode site (zonder onze codes) terug te keren.

Ton

Eindelijk een bedrijf wat stappen gaat zetten. Een meerwaarde hebben die kortingssites sowieso niet. Net als de cashback-sites. Hopelijk worden die als volgende aangepakt.

Stijn Kruijssen

Een paar dingen vallen natuurlijk op in dit artikel, buiten het feit dat er de laatste tijd aardig wat te doen is rond kortingscodes: een aantal negatieve (internationale) blogposts erover, adverteerders die stoppen met kortingscode websites maar zoals Jochem Vroom van Imbull op Twitter ook al aangeeft: er zijn ook (grote) partijen die ermee starten. Een markt in beweging dus en waarin de vraag vanuit de consument nog steeds groeiende is.

Terug naar het artikel. Als eerste de laatste alinea:

Volgens een woordvoerder van Wehkamp heeft het bedrijf toch al weinig aan die kortingcodes. “Die sturen wij per mail al zelf aan onze klanten.”

Dat is nogal een rare zin. Wehkamp heeft dus weinig aan de kortingscodes. Waarschijnlijk bedoelt de Emerce redactie dat Wehkamp weinig aan kortingscode sites heeft? Los hiervan, zou dat betekenen dat Wehkamp er vanuit gaat dat 100% van hun (potentiële) klanten de nieuwsbrief ontvangt, leest en tot actie overgaat. Maar als dat zo zou zijn (nooit natuurlijk), zouden kortingscode sites überhaupt geen bestaansrecht of probleem voor Wehkamp zijn.

Dan over de redenen van dit besluit die hier genoemd worden, te weten ‘niet bestaande codes worden gepromoot’ en ‘posities binnen zoekmachines worden op dubieuze manieren verkregen’. Deze zouden de ogen wel (nog verder) moeten openen van alle partijen die hier serieus mee bezig zijn, alsmede de affiliatenetwerken. Een groep affiliates verpest het dus ook voor de groep die zich niet met deze zaken bezighoudt. Deze laatste groep (ik geloof dat ze toegevoegde waarde KUNNEN hebben, mits goed ingezet en getest en getest en getest) zou zich dus nog harder moeten inzetten om misstanden in deze ‘branche’ tegen te gaan EN onderzoek te (laten) doen naar de effecten van het inzetten van codes.

Want -en het is goed dat Wehkamp dat wel communiceert maar jammer dat Emerce het niet vermeld- de eerste regel in de e-mail over het stoppen met kortingscode websites ging wel degelijk over toegevoegde waarde. In mijn ogen de enige goede reden om ergens mee te stoppen of doorgaan, al begrijp ik dat ‘politieagentje spelen’ wellicht vervelend wordt als echt zoveel sites de regels aan hun laars lappen.

@ Ton: ik zie een aantal overeenkomsten tussen kortingscode sites en cashback sites, maar nog meer verschillen. Zeker in de situatie op de Nederlandse markt op dit moment en de manier waarop beide type sites traffic vergaren.

Voor de consument hebben zulke sites in ieder geval meerwaarde. Of een site meerwaarde heeft voor de adverteerder, is voor jou en mij lastig te zeggen. Daar heb je data voor nodig en gedegen onderzoek. Er zijn verschillende cases en onderzoeken (in binnen- en buitenland) waaruit duidelijk toegevoegde waarde naar voren komt van beide type sites, maar er zijn ook adverteerders die op basis van analyses stoppen met kortingscode websites.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Stijn, een heel verhaal dat eigenlijk alleen maar duidelijk maakt dat je zelf in deze business zit, maar nergens leg je uit wat nou precies de meerwaarde is van dit soort sites.

Stijn Kruijssen

Jan, jammer dat je dit zo ziet. Ik probeer inhoudelijk in te gaan op dit bericht en de beslissing van Wehkamp (die prima kan zijn, ik weet niet welke stappen ze ondernomen hebben en hoe hun data eruit ziet). Enige dat ik inderdaad niet doe is uitleggen waar de meerwaarde van dit soort sites in zit. Ik denk dat dit voor elke adverteerder anders is, en voor sommige adverteerders zal er wellicht geen/nauwelijks meerwaarde zijn.

Een aantal MOGELIJKE meerwaardes die ik zie:

– Met een kortingscode kan je de gemiddelde orderwaarde pushen. Stel deze is 80 euro, je kan denken aan 5% of 10% korting bij bestellingen boven de 100 euro.

– Afhakers in de winkelwagen is een (duur) probleem, wellicht kunnen kortingscode websites dit percentage afhakers omlaag brengen. (Maar je zal dit altijd moeten testen).

– Er zijn grote sites met veel eigen bereik. Deze kunnen nieuwe klanten bereiken of zorgen voor meer herhaalaankopen, door middel van social media, bannering op hun website, kortingscode alerts (iemand die zich op alert voor een shop heeft ingeschreven), nieuwsbrieven etc.

NB: Ik weet niet of je specifiek op kortingscodes doelde met ‘business’, maar ik ben zelf NIET actief met kortingscode websites. Sterker: ik denk dat het me best wat omzet zou kunnen opleveren als alle adverteerders zouden stoppen met kortingscode websites maar dat is totaal niet relevant.

noturban

Goede reactie(s) Stijn! In het artikel had ik het sterk gevonden als er reactie van kortingscode site was meegenomen.

Hendrik

Terecht dat Wehkamp breekt met deze kortingscodesites. Veel kortingwebsites houden zich alleen maar bezig met het behalen van top 10 resultaten en doen net of ze nieuwe en relevante codes aanbieden. Eenmaal geklikt op een link, wordt je doorgestuurd naar de website van de Wehkamp en wordt er door de affiliatie website een cookie geplaatst. Ik vind dit pure misleiding.

Wim Plevier

Goede stap van Wehkamp.
Natuurlijk hebben sites met kortingcodes toegevoegde waarde voor de consument, anders zouden er ook niet zoveel zijn ontstaan. Waar door de branche echter de indruk wordt gewekt dat enkele spelers het verpesten voor de rest zie ik als consument dat een grote meerderheid oude codes plaatst en loze beloften doet, zonde… goede kortingcodesites hebben wel toekomst, maar ik heb de laatste 20 verschillende keren telkens geen actuele en relevante codes gevonden.

Het lijkt mij dat met name de affiliatenetwerken een rol kunnen spelen in de opschoning van deze sites. En adverteerders als Wehkamp die stelling nemen.

Jochem Vroom

We kunnen – hoe graag we ook willen en hoe mensen dit ook gewend zijn van ons – voor nu niet (volledig) inhoudelijk op deze beslissing reageren, dit omdat wij nog steeds een samenwerking hebben met Wehkamp en deze ook waarderen. Wat wij wel willen aangeven is dat Wehkamp gisteren nog naar ons stuurde dat onze samenwerking prima was. Ook wij zijn zelf slachtoffer van sites als http://www.kortingscodewehkamp-com & http://www.kortingscodewehkamp-net en de tientallen copycats die puur op SEO op één merchant draaien. (En allemaal zijn toegelaten) Het is logisch dat deze massa aan sites de statistieken vernietigen, deze wil je niet in jouw programma hebben. (Overigens is er regelgeving bij bijvoorbeeld Zanox die dit soort partijen uitsluiten waardoor dit bij de kwalitatieve affiliate netwerken nooit had kunnen gebeuren – Zie regel 6: http://www.zanox.com/export/sites/default/nl/_media/media/zanox_promotie_richtlijnen_kortingscode_websites_versie_19.06.13.pdf )

Maar over het algemeen wil ik in de eeuwige discussie rondom kortingscode sites aangeven dat het niet de schuld van een kortingscode site is dat mensen op zoek gaan naar een kortingscode en dat een willekeurige site daar op scoort. Daar mogen mensen wel eens bij stil staan voordat ze reageren onder berichten. Op het moment dat mensen gaan zoeken, dan komen ze per definitie ergens terecht. En dan proberen wij een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Wij vinden dat als er geen codes beschikbaar zijn dit kortingen, voordeeltjes en aanbiedingen moeten zijn, en dit hebben wij echt niet zelf verzonnen en doen wij allemaal volgens de regels. Dit komt allemaal uit de sites in US en de UK. Op dit moment doordat Google moeite heeft met het snel uitkammen van spam, hebben korte termijn spammers de overhand in ongecontroleerde programma’s.. Tsja: je moet helemaal niet samen willen werken met deze partijen. Wij helpen graag met het vinden van namen en rugnummers voor adverteerders die hier hulp bij nodig hebben.

@ Ton, wees niet bang voor je omzet. Er bestaan tig onderzoeken waar vanuit we kunnen concluderen dat er slechts weinig cookieoverschrijvingen plaatsvinden. Dit is een mythe.

Oh ja en zoals Stijn ook aangeeft: Deze markt beweegt enorm, gisteren zijn er 2 grote merchants en 5 kleine merchants gestart waaronder bijvoorbeeld KPN: http://www.kortingscode.nl/kpn. Watch & learn hoe deze partij dit toepast. Neem daar nou eens de tijd voor ipv te zeiken over zoekende consumenten (die je overigens ook gewoon kan bedienen en effectief kan terug halen). Zo kan het ook, wij helpen adverteerders en media bureau’s hier graag bij.

Mark

Jochem weer… ook op jullie sites en die andere “grote, gerenommeerde kortingspartij” scoort met misleidende pagina titels en dito inhoud.

Hoe we dit weten? We hadden vroeger affiliate campagnes voor 3 van onze shops, die werden gretig opgenomen. Nu inmiddels geen affiliate campagnes meer maar nog wel op tientallen kortingsites die flut vermeldingen.

Wat we zien in onze order processen: afhakers indien we korting of waardebon gebruiken. Daarna komen ze terug, soms via niet meer werkende affiliate links of op pagina’s welke we zelf hebben ingericht met deze woorden.

Mark Kooijman

Vaak worden de kortingscodes maar voor een heel korte peroide aangeboden voor bvb 3 dagen!

Ik vind het niet eerlijk om de kortingscode websites de schuld te geven dat er geen kortingscodes beschikbaar zijn als de actie maar heel kort loopt!

Als kortingscode website wil je juist voor langere tijd de kortingscode kunnen aanbieden!

De bedrijven zijn net zo schuldig want die bieden deze kortingscode acties natuurlijk expres aan om in korte tijd exta omzet te genereren!

Daarna kom je als kortingscode website met Traffic naar een inactieve campagne te zitten. Dit loopt bij daisycon nu echt de spuigaten uit.

Vaak lijken de websites waar je traffic heen moet sturen op pop up stores ze komen en gaan!

Ik gebruik nu zelf een feed van affiliate4you op me kortingscode website waar precies wordt aangeven hoe lang de actie loopt! Deze actie is geldig tot 1 september 2013. Gebruik de kortingcode: gratisverzonden Periode geldig: 20 Aug 2013 – 01 Sep 2013

Ook word de feed automatisch geupdate, waardoor je altijd de juiste informatie kan geven of de kortingscode nog geldig is!

Wij zijn heel blij dat we nu altijd de laaste en geldige kortingscodes en actiecodes kunnen vermelden!

Met vriendelijke groet Mark Kooijman

Parketwinkel.nl

Haha, Daarom waren wij hier niet van gediend ongeveer 1 jaar geleden. Geld betalen om op een kortingscodesite te staan waarbij hun organische positie versterkt wordt = 3x verlies. 1x voor de korting, 1x voor het betalen van deze link, 1x omdat organische bezoekers welke men ontneemt.

Kortingsites leven +/- 80% van het feit dat men bijv. Parketwinkel Kortingscode of Wehkamp couponcode invoert. De overige 20% komt direct binnen op kortingsites om kortingscodes te vinden.

Met vriendelijke groet,

Rick
Parketwinkel.nl

Joost

Wehkmap gooit de knuppel in het hoenderhok! Natuurlijk zijn er goede kortingscodesites die zich wel aan de regels houden. Ik ken ze niet overigens, want ik kom alleen maar verlopen acties tegen op dit soort sites, maar men doet er wel alles aan om de cookie te zetten. Nogmaals, goede kortingscodesites zullen er zeker zijn. Ik kan ze alleen niet noemen. Dit even om te voorkomen dat ik alles over één kam scheer.

Wehkamp is een grote jongen die Sundio en Corendon al volgt (wij zitten in de travel-hoek). Het is alleen maar een begin van meer ‘verboden’ op kortingscodesites. Ook publishers gaan zich roeren, zie het verhaal van de KidsVakantieGids om publishers die kortingscodesites toestaan een penalty te geven in hun eigen zoekresultaten.

Ook op affiliateblog ben ik al een aantal keer kritisch geweest t.o.v. kortingscodesites. Ik ben NIET tegen deze sites, maar ze voegen weinig toe in mijn ogen. Merchants hebben er in 75% van de gevallen helemaal niets aan want de klant had toch wel iets gekocht op de site van de merchant, maar de klant gaat op het laatste moment nog even op zoek naar een kortingscode en hop, cookie is gezet.

Publishers hebben er ook niets aan. In de travelbranche gaat het om een beleving verkopen en mensen prikkelen om een reis te boeken. Je krijgt alleen mensen binnen met goede en unieke content. Dat kost tijd en geld. Als vervolgens iemand doorklikt en een boeking gaat maken maar op het laatste moment nog even een kortingscode gaat zoeken dan is al ons werk voor niets geweest.

De beste oplossing is natuurlijk (in onze ogen) het verbieden van kortingscodesites door merchants. Maar natuurlijk is dat geen optie, nogmaals er zijn ook goede sites. Conversie-attributie, conversie-attributie, conversie-attributie en alles is opgelost!

Joost

@Jochem, waarom is de kortingscode afgeschermd eigenlijk en geef je de code niet gewoon weer zodat men hem kan gebruiken?

De site is er toch uiteindelijk voor de consumenten?

Joost

En als laatste toevoeging, de tig onderzoeken waaruit blijkt dat er weinig cookieoverschrijving is zijn allemaal van netwerken die als de dood zijn dat merchants kortingscodesites gaan verbieden en dat dus de omzet wegvalt. Netwerken zijn in mijn ogen ook alleen maar op de korte termijn gericht.

Kan iemand toevallig 5 onderzoeken plaatsen die bovenstaande stelling bevestigen? Ik ken er maar één en die is volgens mij van een Nederlands netwerk uitgevoerd rond de kerstperiode.

Michel Gort

In deze discussie vind ik de stelling uit dit artikel ook een hele sterke:

http://justinjackson.ca/the-coupon-code-is-a-slap-in-the-face/

Kortingscodes zijn op zich prima, maar de manier waarop je je klanten ermee confronteert kan vaak een stuk beter. Als je in de laatste stap van het betaalproces je klant, die op dat moment al bereid is te betalen, nu eens niet confronteert met een veld ‘kortingscode’, dan scheelt dat al een heleboel afhakers.

Romke Bos

Goede zaak!

Ramon

Mooi dat er weer een discussie oplaait. Ik lees het vaak, maar reageer weinig. Wat ik veelal zie is dat de heersende mening is dat een kortingscodesite geen geld kost om op te zetten en te onderhouden en dat ‘content publishers’ wél investeren. Ik denk juist eerder dat dit andersom is. Een contentsite hoef je maar 1 keer op te zetten en vervolgens kun je jarenlang scoren (correct me if I’m wrong). Kortingscodes moet je dagelijks updaten om relevant te blijven. Immers, als jij geen actieve code hebt en een ander wel, krijgt hij de sale.

Daarbij, als je als contentpublisher de klant toch al op de site hebt, waarom zou JIJ de kortingscode dan niet aanbieden? Je biedt je bezoeker een extra goede ervaring en hoeft zelf de nadelen niet meer te ervaren van ‘overgeschreven cookies’, als dat al gebeurt. Dit kost wel wat meer tijd, maar is dat niet logisch als je serieus bezig bent met je site? Deze discussie komt mij nu vaak over als de videotheekhouder die maar bleef klagen over de opkomst van digitale video’s, maar niet mee-evolueerde…

Ramon van der Roest

Ik begrijp de beslissing van Wehkamp om te breken met sites die niet updaten. Maar het kan ook anders. Waarom niet het veld ‘kortingscode’ uit de check-out halen op momenten dat er geen actieve code is? Dat lijkt me veel effectiever en voor een programmeur niet zo ingewikkeld. Is er weer een actieve code, dan zet je het veld weer aan.

Patrick

Iedere website is blij met extra omzet uit affiliatesites, maar als er blijkt dat er via kortingscodesites veel sales komen, worden die opeens uitgesloten van deelname aan het affiliateprogramma. Het is echt een trend aan het worden want er zijn steeds meer websites die geen kortingscodesites of cashbacksites toestaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond