Deel dit artikel
-

WOL: ‘dicussies met Tiscali verkennend van aard’

De geruchten over een mogelijke fusie van World Online met de Italiaanse telecom operator Tiscali hangen al sinds juni dit jaar in de lucht en blijven de ronde doen. De koers van World online steeg afgelopen maandag met meer dan elf procent op de hernieuwde speculaties over een deal tussen de twee bedrijven.

World Online kwam gisteren met een officieel commentaar: '?blijft World Online in een voortdurende dialoog met andere Europese Internet en telecommunicatie providers, waaronder Tiscali, een Italiaans Internet en telecommunicatiebedrijf. De discussies met Tiscali zijn verkennend van aard en daarom kunnen we niet anticiperen of deze discussies tot een overeenkomst leiden voor een toekomstige samenwerking.'

Als het gerucht concreet wordt, zal dit strategisch gezien een sterk staaltje zijn van de twee ISP's. Ze komen dan in één klap in de top drie van Europa, de lage waardering van WOL-aandelen kan gekeerd worden en de liquiditeit van WOL kan een goede impuls vormen voor het in geldnood zittende Tiscali.

Corné van Zeijl, analist bij de Zürich Bank, denkt dat de gesprekken tussen de twee ondernemingen zeer serieus genomen moeten worden. 'Beide partijen hebben te weinig daadkracht buiten hun primaire markten. Door een overname zal voor beiden een betere marktpositie ontstaan. WOL zal trouwens wel moéten, anders halen ze het niet. In Nederland heeft het bedrijf een besmette naam en nu proberen ze in bijvoorbeeld Frankrijk en Italië een naam op te bouwen door met veel reclamegeld te gooien, maar dat lukt ze gewoon niet. Daar zijn ze te laat mee.'

James Kinsella, chairman van World Online, heeft opties heeft ter waarde van 2 procent van de totale marktkapitalisatie van het bedrijf en daarmee kan hij een flinke klapper maken bij een eventuele overname. Volgens Van Zeijl zou dit een reden kunnen zijn om 'ja' te zeggen tegen een deal die normaal als negatief bestempeld zou worden. 'Bij een overname gaat hij dan qua vermogensopbouw Nina Brink achterna,' aldus Van Zeijl.

Nils Kijkuit, directeur marketing en content van collega-provider @Home Benelux, reageert gelaten: 'Laat het maar gebeuren zou ik zeggen. Ze kunnen dan wel op Europees niveau één van de grootsten worden, maar dat betekent niet dat je in ieder afzonderlijk land een dominante positie hebt. Ik denk wel dat de twee bedrijven complementair zijn: WOL is in Noord-Europa sterk en Tiscali in het Zuiden. Een consolidatie ligt in de narrowbandmarkt voor de hand denk ik; die markt is eindig.' De breedbandmarkt heeft weinig te vrezen van een eventuele overname, denkt Kijkuit: 'Wat je vaak ziet is dat narrowband bedrijven geen echte breedbandstrategie hebben.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond