WPP: honderden miljoenen voor techovernames

WPP reserveert dit jaar 400 miljoen euro om specialistische bureaus over te nemen. De focus ligt daarbij op opkomende markten en bedrijven met kennis over technologie en big data-analyse.
Dat valt te lezen in de toelichting op de kwartaalcijfers die ’s werelds grootste communicatie- en reclamenetwerk vanochtend publiceerde.
‘We hebben een grote pijplijn met kleine en middelgrote overnamekandidaten die redelijke zijn geprijsd. Enkel in Brazilië en India en de digitale sector in Amerika zijn de prijzen hoog. We richten ons op opkomende markten, nieuwe media en bedrijven die nieuwe consumentinzichten kunnen bieden.’ Met die laatste categorie verwijst WPP expliciet naar specialisten op het gebied van ‘big data’.
Het concern heeft dit jaar tussen de 350 en 450 miljoen euro gereserveerd voor overnames.
WPP is eigenaar van bureaus als Ogilvy, AKQA, Young & Rubicam, JWT, GroupM, Mindshare, MEC en TNS. Directe concurrenten zijn bureaunetwerken als Omnicom en Interpublic Group.
Deze netwerken volgen de veranderende communciatiemarkt door gericht specialistische overnames te doen. Sinds enkele jaren richten ze zich op opkomende markten in het oosten en Zuid-Amerika. Digitale media zijn een ander terrein waar ze actief overnames plegen.
WPP realiseerde afgelopen jaar 32 procent van zijn omzet met digitale media, directe en interactieve media. Dat is zes procent meer dan in 2011.
De directie: ‘Verscheidene onderdelen realiseerden niet de maximale prestatiedoelstellingen voor het jaar. De groei vertraagde in het tweede en derde kwartaal en de doelen volgen het recordjaar 2011.’
WPP boekte over 2012 een omzet van 11,5 miljard euro, 3,5 procent meer dan het voorgaande jaar. De winst voor belasting nam met acht procent toe tot 1,5 miljard euro.
Foto: Kevin Krejci (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond