Deel dit artikel
-

Yahoo groeit in Nederland door aanhoudende ellende

De reorganisaties, ontslagen en onzekere strategie zorgen ervoor dat Yahoo in Nederland aan bekendheid en gebruik wint. Uit een onderzoek van iProspect blijkt verder dat Google amper of niet meer kan groeien.

Drie procent van de Nederlanders gebruikt Yahoo wel eens om zoekopdrachten op het web uit te voeren. Een jaar geleden was dat vrijwel nul procent meer. De grandeur van het verleden is totaal verdwenen. De zoekmachine krijgt nu enkel enige aandacht, omdat het gelijknamige internetbedrijf zich in slecht vaarwater bevindt.

De Nationale Search Engine Monitor van iProspect (voorheen Checkit) onderzoekt sinds 2002 de verhoudingen in gebruik van zoekmachines in Nederland.

Googles marktaandeel kan bijna niet hoger, want dat ligt op 93 procent. In Amerika is dat zestig procent, laten andere onderzoeken zien. De nummer twee op de Nederlandse markt is Vinden.nl. De lokale specialist verloor marktaandeel omdat Yahoo even aandacht trekt.

Opvallend is dat Microsofts Bing hier amper tot geen rol speelt. Een procent van het zoekmachinegebruik verloopt via Bing.com.

De onderzoekers: “Bing is echter wel meest favoriete tweede keuze als het gaat om gebruik. Ook is de naamsbekendheid van de Microsoft zoekmachine gestegen; vorig jaar was veertig procent van de Nederlanders bekend met Bing, dit jaar vijftig procent.”

IProspect voert het onderzoek uit met onderzoeksbureau RMI.

Foto: Dudley Carr (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Remi van Beekum

Yahoo zit in Nederland niet op 3%. Ik zie in onze data een getal in de buurt van 0,3%.

NilsR

ff snel gekeken: in de referrer stats van 10 sites gericht op NL met in totaal 8mio visits is Bing ook ca 10x groter dan Yahoo. Bing is ca 3% van Google.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond