Zalando: 50 procent bestellingen komt retour

Internationaal krijgt Zalando de helft van alle verzendingen teruggestuurd. De directie zegt dat dat inherent is aan de online verkoop van kleding maar ook wisselt per productcategorie.

Bijna vijf jaar na de oprichting van Zalando maken de drie directeuren achter Zalando Internationaal kort de balans op met Die Welt. Ze maken met een aantal geruchten korte metten.

Nee, het retourpercentage ligt niet boven de zeventig procent. Eerder rond de vijftig procent, al verschilt wel per soort aankoop. Sokken worden minder snel gratis teruggestuurd dan bijvoorbeeld damesschoenen.

En nee, er is ook geen beursgang in de voorbereiding. Oprichters David Schneider, Robert Gentz en Rubin Ritter willen het bedrijf internationaal nog groter maken en krijgen daar alle ruimte voor van hun aandeelhouders. Ook nu ze nog verlies maken. Amazon maakte ook geen winst in de eerste jaren, klinkt de redenering.

Het drietal noemt Nederland als een van de meest ontwikkelde landen waar ze actief zijn. Echter, gezien de grootte van deze markt kan die niet tippen aan thuismarkt Duitsland. Daar komt de helft van de omzet vandaan. De andere helft is wel voor belangrijke mate afkomstig uit de grote landen Frankrijk, Italië en Nederland.

Hoewel de ondernemers geen winst hoeven te maken, weerhoudt ze dat niet van plicht om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zalando houdt op zijn thuismarkt nu een technologieproef waarbij klanten al op hun computer kunnen bepalen of en welke maat hen past. Hoe meer mensen passende kleding kopen, hoe minder retouren er verwerkt moeten worden.

De grootste aandeelhouder, de Zweedse investeerder Kinnevik, waardeert Zalando op drie miljard euro. De webwinkel lag vorig jaar op koers om één miljard euro omzet te realiseren. Of dat magische getal is gehaald, wil de directie nog niet kwijt. De boekhouding over 2012 wordt nog afgerond.

Foto: Moyan Brenn (cc)

Deel dit item

Gerelateerde items

Ha, wat een grap. Lekker, zo’n laag retourpercentage op sokken van minder dan 5 euro vs. een hoog retourpercentage op schoenen van 50 euro. Druk het retourpercentage niet uit in aantallen maar in waarde van de omzet. Gelukkig heeft Woods een veeeel lager retourpercentage. Ik zou gek worden van het rondsturen van voorraad.

Tja, dat is het nadeel van gratis verzending en gratis retourneren. Er is geen drempel meer om niet te bestellen.

Ben wel erg benieuwd naar die online paskamer waar ze mee bezig zijn. Ben vooral benieuwd hoe dit aanslaat bij de klanten.

Schoenen zijn ook wel moeilijk om online te (ver)kopen. Tenminste, Zalando verkoopt natuurlijk ook kleding, maar naar mijn idee bestaat de basis uit schoenen. Je kunt nog zo consequent maat X hebben, de kans is groot dat een schoen in de juiste maat desondanks niet lekker zit. Het is mij nog nooit gelukt om waar dan ook online met succes een goed zittend paar schoenen aan te schaffen.

Tja, duur grapje die verwerking van retouren lijkt me. Maar inderdaad kleding moet je passen, evenals schoenen en dat kan alleen als je het eerst thuiskrijgt en dan kunt beslissen. Het nadeel van een webshop.

Zalando heeft wel in korte tijd een groot marktaandeel verworven. Echt respect. Al kan in de reclames nog steeds niet uitstaan.

Ik vind dat Zalando erg goed bezig is en een retourprecentage van 50% valt wel mee, al is het natuurlijk altijd goed om dit te verlagen.

De marges op (merk) kleding zijn hier volgens mij toereikend voor, daarnaast kopen ze natuurlijk ook groot in. Heb niet de jaarverslagen bekeken maar verwacht dat het verlies vooral te maken heeft met de bewuste investeringen in marketing (concreet dus kopen van marktaandeel) en het opzetten van de interne logistiek & afhandeling in de verschillende landen.

Als er genoeg marktaandeel veroverd is kan er begonnen worden met het uitbuiten van het marktaandeel.

Dus in de helft van de geveallen koop je bij Zalando gebruikte schoenen ? In een gewone winkel ook maar bij een webshop verwacht je het niet

Retourpercentage is normaal gesproken hoger dan het percentage dat shops zelf aangeven. Ben het met Remo eens al kijken zij waarschijnlijk ook naar aantal retouren vanwege de verwerkings en verzendkosten per retourzending.
In de toekomst zal dit aantal retouren zeker afnemen met de nieuwe technologie zoals ook MyFashionSize.com

Online kleding verkopen lijkt zo leuk en makkelijk. Maar als je weet dat de helft weer terug komt dan wordt het toch een stuk minder leuk… Dit lijkt een goede waarschuwing voor iedereen die hier aan zit te denken.

Zalando gaat dus pas echt verdienen als ze alle IRL winkels eruit gedrukt hebben. Mij lijkt kleding en schoenen online kopen niets. Gezien de moeite ik heb om iets te kopen wat echt lekker zit in een echte winkel.

alle winkeliers moeten gewoon elke dag bestellen bij dat soort bedrijven en retour zenden verdwijnen ze vanzelf
de mensen zijn te lui of hebben geen tijd om gewoon naar de winkel te gaan
in mijn winkel verkoop ik dezelfde handel als bv zalando maar dan wel veeel goedkoper

Ook indien Zalando ooit zou verdwijnen, de markt hebben ze voor de komende 25 jaren kapot gemaakt. Dit is ook niet in het belang van de consument. Een concurrent hebben die geen winst hoeft te maken is geen gezonde situatie. Degrootste fout die serieuze webwinkeliers kunnen maken is te proberen zalando na te apen. Alles gratis en voor niets. Houd er dan beter mee op en geniet van het geld wat er nog over is .

Retourpercentage is eerder 60%, vraag maar eens aan Docdata. Je ziet dat ook als je de gepubliceerde verkoopcijfers van voortrollende kwartalen vergelijkt met de jaaromzet: dan verdampt er een aanzienlijk percentage. Elk paar schoenen dat heen en weer gaat, kost Zalando tien euro. Dat wordt een stuk goedkoper als er meer producten in dezelfde zending zitten. Maar zo’n businessmodel is alleen houdbaar als je goedkope schoenen duur verkoopt.

Zalando heeft cashflow problemen. Heb goed contact met de ex directeur van Rocket. (Blijft tussen ons he jongens).

Wellicht de grootste bubbel dit jaar?

50% retour waarbij het retourneren gratis is lijkt me geen gezonde situatie (de helft van de bestellingen kost dus geld). Zelf heb ik ook schoenen gekocht die niet bleken te passen terwijl in de offline wereld maatje 39 vrijwel altijd past. De schoenen die ik via Zalando kocht waren een maat te klein. Als je ze retour stuurt kun je aangeven waarom je retourneert dus ik heb netjes aangegeven dat de maat te klein bleek. Ik neem aan dat Zalando iets met deze feedback doet en via de artikelpagina aangeeft dat de maat kleiner uitvalt dan normaal gesproken.

Door mijn bestelling bij Zalando had ik ook een “vette business driver” bedacht en dit geuit via Twitter https://twitter.com/J_OE_nl/status/267380169000484864 maar helaas geen reactie mogen ontvangen van de (online) marketeers van Zalando.

Dus bij deze alsnog de – mijns inzien interessante – business driver als het gaat om retouren Zalando (en andere webwinkels): de schoenen die ik had besteld waren een maat te klein. Ik retourneer maar wilde de schoenen wel in een grotere maat bestellen. In plaats van een tegoed bieden storneert Zalando het geld op mijn rekening. KANS: zet het geld om in een web tegoed dat ik opnieuw kan uitgeven op de site en biedt me de mogelijkheid via de MIJN omgeving om het geld terug te boeken op mijn bankrekening.

Kortom: creëer resell mogelijkheden bij retouren

Retourpercentage zal hoger zijn dan het aangegeven percentage. En is alleen de pakketdienst die gelukkige.

Wauw! Een retour percentage van 50%. Dat is gigantisch. Als je dan ook bedenkt dat de helft van de Zalando omzet uit duitsland komt waar het bij wet verplicht is ook de retourzending te betalen dan zie je dat hier een grote kostenpost van Zalando ligt. Waarschijnlijk hoger dan de marketingkosten, die ook niet te zuinig zullen zijn. Umtauschen is volkssport nummer 1 in Duitsland. Ik ben erg benieuwd of er nog geografische verschillen zijn in de retourpercentages. Waar wel rekening mee dient te worden gehouden is “wat is een retour?”. Stel iemand koopt 10 artikelen in 1 order en stuurt 3 daarvan retour, wordt deze order dan als 1 hele een retour gerekend of niet? Wat ik zie in onze webwinkels is dat klanten vaak twee maten kopen, dus een maatje 41 en maatje 42. De schoenen die niet passen komen retour. Retouren heb je om verschillende redenen : maten en het design / ontwerp dat niet bevalt (of het zit niet lekker). Hebben jullie de video gezien van het retourproces bij Zalando? Echt een aanrader: http://www.youtube.com/watch?v=qLIolAhkVG0

Het verschilt inderdaad per productgroep, op de schoenenverkoop ligt het retourenpercentage bij Zalando boven de 70%. Sommige producten of mode accessoires moet je bijna wel passen om te weten of ze goed zitten. Binnen dit assortiment houden fysieke winkels dus een hele belangrijke usp ten opzichte van webwinkels. Voor een online shop in een niche segment is het heel belangrijk hier rekening mee te houden, riemen, portemonees, armbanden of tassen zijn veel minder retourgevoelig.

Zalando heeft zich inmiddels kunnen ontwikkelen als grootaanbieder van meer producten dan alleen schoenen. Naast kleding is er ook sprake van beauty en andere producten die minder snel retour worden gezonden.

Het percentage zal per land aanzienlijk verschillen, want volgens wordt er percentueel veel minder geretourneerd in Nederland dan in andere landen. Nederland heeft al een grotere ervaring met online shoppen.

Maar op het einde denk ik dat Zalando het percentage als een probleem ziet, het is een high-service-merk aan het worden. Hier zal je op langer termijn veel profijt van kunnen hebben.

Dit is inderdaad een hoog retour percentage.
Op de producten zit veel marge, wij verkopen de merken e-bound, emoi en tricky tracks en vergelijken zelf de prijzen met zalando en zijn bijna altijd goedkoper.

Reactie plaatsen