-

Online recruitment schittert door afwezigheid op eDay 2011

Nu.nl genereert eind van het jaar minstens zoveel impressies via zijn mobiele verschijningen als via zijn traditionele webversie. Dat is enorm. Iedere goeroe die ooit voorspelde dat mobiel internet groter wordt dan internet via de desktop krijgt gelijk en misschien nog wel sneller dan gedacht.

Dat was een van de vele take-aways die je op de laatste eDay had kunnen meepikken. Waarmee eDay zich voor de zeven achtereenvolgende keer presenteerde als het vooraanstaande online business en marketing event in Nederland.

Wat gebeurde er nog meer? ComScore voorspelde op basis van door hen gemeten gebruikersgedrag een sombere toekomst voor de fysieke winkel. Met uitzondering van de FMCG-branche verschuift daar het zwaartepunt naar het online kanaal met grote snelheid. Je zou de stelling kunnen verdedigen dat er over tien jaar nog slechts supermarkten, restaurants en cafe’s bestaan in de Nederlandse winkelstraten. Alle andere aankopen gaan dan via het web.

Wat ook opviel was de brede vertegenwoordiging van branches bij alle sessies. Finance, IT, consultancy, FMCG, elektronica; bijna alle branches waren te horen met verhalen over successen, learnings en ontwikkelingen in banner advertising, appstores, video, analytics, social en de cloud.

Nagenoeg afwezig was de online recruitment branche. Geen presentaties of workshops vanuit deze miljoenen business. LinkedIn was er wel, maar niet met een inhoudelijk verhaal of workshop. Ze deden iets aan promotie bij de ingang. Veel had het niet om het lijf. Grote spelers als Monsterboard en VNU Media waren er niet. Geen nieuws over het aantal Nederlandse gebruikers van BeKnown dus, of over het eerste succes van VNU’s in huis ontwikkelde San Diego-platform.

Is BeKnown in Nederland geen succes? Heeft het eigen San Diego-platform niet het resultaat gebracht waar op was gehoopt? Of is dit een teken van onkunde en niet meer in te lopen achterstand? We weten het niet. Maar waar andere branches volop doorontwikkelen, innoveren, social media integreren en het steeds makkelijker maken voor gebruikers om diensten en producten te gebruiken, daar staan de grote online recruitment spelers in Nederland nagenoeg stil. Geen vernieuwing, geen nieuwe verdienmodellen. Niets. Dat is een trieste constatering.

*) Auteur Sander den Heijer werkt sinds 1997 in de internetbusiness. Nu als marketing manager bij Nobiles Media. Hij blogt over online recruitment op I-kloon.nl.

Deel dit bericht

2 Reacties

Mark de Kock

@Sander: dus als je niet op de Eday aanwezig was staat dat gelijk aan stilstaan in ontwikkeling? Wellicht lees ik het verkeerd maar kort door de bocht komt je artikel wel zo op mij over.. Heb je iemand gesproken van de opsomming aan bedrijven die je maakt? Denk dat er veel nuance aan te brengen is in ieder geval..

Sander

@Mark eDay is naar mijn mening voor de industrie (online business) een uitgelezen kans om voor een publiek van vakgenoten te laten zien wat er speelt en waar je als bedrijf/merk mee bezig bent. De spelers in de online recruitment branche laten die kans liggen. Dat vind ik jammer. Terwijl er bij die partijen wel veel gebeurt en ze volgens mij veel mooie dingen zouden kunnen vertellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond