-

Consument winkelt online niet anders dan offline

De Nederlandse consument vertoont online geen ander winkelgedrag dan offline. De kwaliteit, betrouwbaarheid en het assortiment van de winkel bepalen waar iemand gaat winkelen. Daarbij maakt het niet uit of iemand vaak of bijna nooit online aankopen doet.

Dit blijkt uit een recent onderzoek onder 1110 consumenten in opdracht van media adviesbureau Stroom.

Vooral de bekendheid van de online winkel speelt een belangrijke rol. Meer dan de helft van de online shoppers geeft de voorkeur aan bekende merken en 40 procent koopt liever niet in onbekende winkels. Het idee dat consumenten met name online shoppen vanwege de lage prijs of het gemak is dan ook achterhaald.

Verrassend genoeg is een waarborgkeurmerk voor veel online shoppers niet van doorslaggevend belang. Slechts één op de tien respondenten geeft aan dat de Thuiswinkelwaarborg een rol heeft gespeeld bij de keuze voor een online shop. Vaker is de bekendheid van het merk of de winkel zelf van doorslaggevend belang geweest. De betrouwbaarheid van de winkel staat voor 83 procent voorop.

Rol van social media bij aankopen nog beperkt
Hoewel veel online shoppers actief zijn op sociale netwerken, spelen social media nog geen grote rol bij het doen van online aankopen. Van alle respondenten maakt slechts 13 procent gebruik van social media bij het online winkelen. Daarbij worden deze media grotendeels passief gebruikt, met name om reviews te lezen of prijzen te vergelijken. Een nog kleiner gedeelte, namelijk 6 procent van de online shoppers, raadpleegt een sociaal netwerk om een mening te vormen over het aan te schaffen product.

De keuze om een product online te kopen, en niet in een winkel,  blijkt vooral voort te komen uit de betrokkenheid bij het product, de expertise die de consument zichzelf toedicht en het gepercipieerde risico bij online aankopen. Mensen met meer affiniteit met een product, kopen dit eerder online.

Deel dit bericht

2 Reacties

Antonio

Voor winkeliers zijn er genoeg argumenten om klanten in uw winkel te wijzen op de nadelen van webshops, lees: de voordelen van uw winkel. Hou het gesprek positief en maak van de klant een nieuwsbrief lid voor een volgende aankoop. Zie ons artikel van vandaag op Actiekrant.nl/zakelijk.

Gijs Vroom

Antonio, liever een inhoudelijke bijdrage en informatie in je commentaar, dan een commercial break voor je artikel elders.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond