hybris helpt online retailgigant kalahari.com in Zuid-Afrika sneller uit te breiden

Amsterdam, 19 september 2013 – hybris, een SAP-onderneming en ’s werelds snelst groeiende leverancier van commerceplatforms, maakt bekend dat Kalahari.com, de grootste online retailer in Zuid-Afrika, heeft gekozen voor hybris Commerce Suite. De online retailgigant gaat met deze hybris-oplossing verder invulling geven aan zijn retailvisie en zijn positie als innovatieve marktleider versterken. Daarnaast wordt de groei gestimuleerd door de verkoop van zowel digitale als fysieke goederen via online winkels en marktplaatsen.

Een wereldwijd onderzoek naar online shoppinggewoonten uit 2013 door MasterCard Worldwide, toont aan dat online retail in Zuid-Afrika jaarlijks met 30 procent groeit(1). Kalahari.com, Afrika’s meest toonaangevende online retailer in elektronica, speelgoed, huishoudelijke apparaten, games en boeken, gaat hybris Commerce Suite gebruiken om groeikansen beter te benutten en het marktaandeel in de snel groeiende Zuid-Afrikaanse commerce-markt verder uit te breiden.

Omdat het hybris commerceplatform een echte omnichannel-ervaring biedt, zal Kalahari.com de snelle groei van het bedrijf beter ondersteunen. Daarbij gaat het om consumer-to-consumer (C2C) retail, business-to-consumer (B2C) retail en om het bieden van een functioneel rijke beleving aan het groeiende aantal mobiele shoppers. Dit is inclusief de verkoop van online goederen zoals eBooks en een sterke uitbreiding van het online assortiment aan digitale en fysieke goederen. Volgens een recent onderzoek van Kalahari.com zorgt de komst van tablets voor een duidelijke toename van mobiel shoppen in Zuid-Afrika: van alle tableteigenaren gebruikt 70 procent dat apparaat om online te winkelen(2).

Kalahari.com – onderdeel van MIH Internet Holdings – kwam tot de conclusie dat hun bestaande e-commercesysteem niet in staat zou zijn om de op snelle groei gerichte strategie van het bedrijf te ondersteunen.

“Al onze retailbedrijven en vooral Kalahari.com zijn heel klantgericht. Vandaar dat een groot deel van onze IT-focus ligt op het voorzien van basisplatforms waarmee bedrijven in staat moeten zijn om de beste klantervaring te bieden”, zegt Michael Needham, CTO van MIH E-Commerce Afrika en Midden-Oosten. “Op grote schaal en over een heel continent wordt dit een flinke uitdaging, maar met hybris hebben we nu een uitstekend fundament dat onze IT-teams in staat stelt om zich sterker te focussen op innovatie.”

Naast de mogelijkheid om met snel groeiende data- en transactievolumes om te gaan, biedt hybris Commerce Suite Kalahari.com ook de mogelijkheid om snel in te spelen op veranderende markt- en consumentenbehoeften. Tegelijkertijd worden de kosten voor sitebeheer en -ontwikkeling teruggedrongen.

“Gezien de sterke focus op de cloud en mobiele technologie, hadden we een flexibel e-commerce-raamwerk nodig dat het hart moet vormen van ons platform”, aldus Needham. “Omdat online technologie zich steeds sneller ontwikkelt, zochten we een platform met een solide architectuur. Daarnaast moest het over krachtige tools beschikken waarmee businessteams zelf het productaanbod op hun sites kunnen aanpassen, zonder dat ze daarvoor de hulp van de IT-afdeling hoeven in te roepen.”

“Retailers zoals Kalarahi.com doen hun uiterste best om tred te houden met de voortdurend groeiende behoeften van moderne consumenten. Die willen zowel digitale als fysieke goederen op één plek kunnen kopen. Met hybris Commerce Suite kunnen wereldwijde handelsbedrijven daarin voorzien, doordat ze geavanceerde commerce-oplossingen sneller kunnen ontwikkelen en uitrollen. En dat via steeds meer kanalen en toestellen”, zegt Moritz Zimmerman, CTO van hybris.

Over Kalahari.com
Kalahari.com is marktleider in Zuid-Afrika op het gebied van e-commerce. Het bedrijf, de grootste online retailer in Zuid-Afrika, is in 1998 opgericht en verkoopt miljoenen producten waaronder boeken, e-Books, e-Readers, muziek, speelgoed, huishoudelijke apparaten, games, camera’s en elektronica. Met het ontstaan van online marktplaatsen, die kopers en verkopers op één platform bij elkaar brengen, is Kalahari.com een van de grootste online retailers in Afrika.

Over hybris
hybris helpt organisaties over de hele wereld bij de verkoop van goederen, diensten en digitale content via ieder touchpoint, kanaal en apparaat. hybris biedt OmniCommerce: hoogwaardige master datamanagement- en geïntegreerde commerce-processen die organisaties binnen één oplossing inzicht verschaffen in hun klanten, producten en orders en daarnaast klanten inzicht biedt in de organisatie. hybris’ omni-channel software is ontwikkeld op één platform, gebaseerd op open standaarden en geschikt voor ondersteuning van onbegrensde innovatieprocessen en het realiseren van een efficiënte TCO. Daarnaast is het platform schaalbaar en breed inzetbaar, waardoor organisaties in de toekomst geen ander commerce-platform meer nodig hebben. De twee grootste onderzoeks- en analistenbureaus benoemen hybris als ‘leider’ en positioneren het commerce-platform in de top twee of drie in de markt. De software is verkrijgbaar on-premise, on-demand en als managed hosted service en biedt organisaties van elke omvang maximale flexibiliteit. Ruim 500 organisaties wereldwijd kozen al voor hybris, waaronder wereldwijde B2B merken zoals W.W. Grainger, Rexel, General Electric, Thomson Reuters en 3M, evenals consumentenmerken, waaronder V&D, Beter Bed, Toys ‘R’ Us UK, Metro, Bridgestone, Levi’s, Nikon, Galeries Lafayette, Migros, Nespresso en Lufthansa. hybris heeft vestigingen in 15 landen wereldwijd. hybris is the future of commerce. Kijk voor meer informatie op: www.hybris.com.

(1) MasterCard persbericht, 27 juni 2013 http://newsroom.mastercard.com/press-releases/south-africans-highly-satisfied-with-online-shopping-mastercard-survey/
(2) Kalahari.com 2013 Mobile Shopping Survey http://www.bizcommunity.com/Article/196/168/97712.html