Industry Wire

Nederlandse designers omarmen 99designs

Amsterdam, 24 april 2014 – De Nederlandstalige versie van de ontwerpmarktplaats 99designs bestaat één jaar. De lokale uitbreiding heeft zijn vruchten afgeworpen. Nu, 365 dagen na de lancering van 99designs.nl, zijn 8.479 Nederlandse designers aangesloten bij de community. 99designs is vooral onder zzp’ers en kleine startende bedrijven populair. De grootste vraag is naar een nieuw design voor een logo (65%).  

“Het eerste jaar van 99designs in Nederland is goed verlopen. Nederlandse designers en bedrijven wisten ons internationale platform al sinds 2008 te vinden, maar nu we lokaal aanwezig zijn zien we een significante groei in het aantal aangesloten designers en ontwerpwedstrijden,” vertelt Patrick Llewellyn, CEO van 99designs. “We zien deze ontwikkeling ook terug in de omzet. In Nederland groeide deze 3,5 keer sneller dan de markt in de Verenigde Staten afgelopen jaar.”

Logo en identiteit
Bedrijven kunnen voor verschillende ontwerpen terecht bij 99designs. De vraag van Nederlandse organisaties is als volgt verdeeld:

  1. Logo                             65%
  2. Website en app            8%
  3. Visitekaartje                 7%
  4. Illustraties                    3%
  5. Kaart en uitnodiging    2%
  6. Overig                         15%

Tamara Wouda, Country Manager Netherlands bij 99designs: “Bedrijven komen ook steeds vaker bij ons terecht als het gaat om andere ontwerpen dan voor een nieuwe identiteit. Denk aan een opdruk voor T-shirts, een etiket voor een verpakking of een boekomslag. Ook zien we dat bedrijven meer en meer vragen naar een 3D-ontwerp. Zo heeft 3dPlaza een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor een personaliseerbare kerstbal, zodat klanten een eigen tekst of afbeelding kunnen toevoegen.”

Betaalbaar alternatief
Met name kleine startende bedrijven en zelfstandig ondernemers kiezen voor betaalbare alternatieven voor het traditionele ontwerpproces. Voor een bedrag vanaf 229 euro tot 909 euro kunnen zij al een wedstrijd voor een logo lanceren. Ontwerpers die zich erdoor aangesproken voelen, kunnen vervolgens een concept voor een logo of zelfs meerdere concepten uploaden.

Charin Singh, eigenaar van coffee concept store Handsome Jack’s in Amsterdam: “Wat ons het meeste aansprak aan 99designs was het feit dat je met het platform designers vanuit verschillende achtergronden en met verschillende visies kan bereiken. Dat zorgt ervoor dat je veel variatie hebt in de logo’s die je uiteindelijk krijgt. De keuzevrijheid was dan ook echt enorm. In ons geval hadden er 37 designers van over de hele wereld gereageerd met 157 ontwerpen voor logo’s. Eigenlijk wisten we gelijk welke onze favoriet was en daar zijn we voor gegaan.”

Langdurige relatie
Behalve eenmalige opdrachten leiden ontwerpwedstrijden op 99designs ook vaak tot langdurige samenwerkingen tussen opdrachtgevers en ontwerpers. Charles Pellens, zelfstandig grafisch designer: “Ik zit al 28 jaar in het vak en ben in juni 2013 eigenlijk uit nood bij 99designs terechtgekomen. Inmiddels heb ik 23 wedstrijden gewonnen en goed hiermee verdiend. Maar belangrijker nog, ik ben in contact geraakt met bedrijven die nu regelmatig bij mij aankloppen met opdrachten. Daar was ik anders nooit mee in aanraking gekomen.”

Zoals Berntsen Mulder advocaten. Een van de accountmanagers lanceerde voor de grap voor 200 euro een wedstrijd op 99designs. Toen de baas van het kantoor terugkeerde van vakantie kreeg hij een nieuw logo onder zijn neus geschoven. Hij reageerde zo enthousiast dat Pellens inmiddels ondersteunt bij de verandering van de complete huisstijl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht