Industry Wire

Onderzoek Mozy: Consumenten weten niet wie ze kunnen vertrouwen bij online aankopen

Nieuwegein, 27 februari 2014 –  30 procent van de mensen zegt online services te kopen waar ze nog nooit van hebben gehoord. Dat blijkt uit een online onderzoek van Mozy. Slechts iets meer dan de helft van de respondenten zegt dat ze reviews hebben gecheckt voor het maken van een keuze van een bepaalde online dienst en 37 procent geeft aan eerst kortingscodes te zoeken of andere manieren om de aankoop goedkoper te maken. Mozy is specialist op het gebied van online back-up en databescherming voor consumenten en bedrijven en is onderdeel van EMC.

Minder dan 10 procent leest de kleine lettertjes
Minder dan tien procent van de mensen leest de algemene voorwaarden niet bij de aankoop van een online service. Dat betekent dat de meesten geen idee hebben waar ze zich mee inlaten of wat ze ervoor krijgen. 36 procent gaf aan dat ze zo snel mogelijk op het vakje ‘Akkoord’ klikken, zonder zelfs maar te overwegen de algemene voorwaarden te lezen.

Om dit te illustreren deed Mozy een experiment met een verborgen camera om te zien wat er gebeurt als je gegevens vertrouwt aan mensen die je niet kent. Op deze video zie je het resultaat.

Online of offline?
Een derde van de respondenten geeft aan dat het grootste verschil tussen het kopen van een online service en iets dat je in een fysieke winkel kunt kopen, is dat het moeilijk te beoordelen is of de verkoper te vertrouwen is.

Claire Galbois-Alcaix van Mozy: “Als mensen online diensten zoals cloud back-up of cloud-toegang en synchronisatiediensten kopen, vindt men het vaak moeilijk te beoordelen hoe complex de technologie van een dienst is. Er kunnen namelijk grote verschillen zijn tussen de aangeboden clouddiensten. Worden de gegevens bijvoorbeeld in een world-class datacenter opgeslagen en 24/7 beveiligd door ervaren technisch- en beveiligingspersoneel, of wordt het op ‘consumer-grade’- apparatuur in een kantoorkelder opgeslagen? Het is erg belangrijk goed je huiswerk te doen voordat je een cloud-service kiest.”-

Over Mozy
Mozy is specialist op het gebied van online back-up en databescherming voor consumenten en bedrijven. Het bedrijf is opgericht in 2005 en heeft inmiddels meer dan zes miljoen klanten, waarvan 100.000 zakelijke klanten, met meer dan negentig petabytes informatie die worden opgeslagen in meerdere datacenters verspreid over de wereld. Mozy is in 2007 gekocht door EMC. Kijk voor meer informatie op www.mozy.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht