Deel dit artikel
-

Google koopt fabrikant van virtueel geld

Google krijgt naast een kassa in de digitale wereld ook een positie in de virtuele wereld. Met de overname van Jabool wordt het eigenaar van het Social Gold-platform, een geldverwerker voor online games.

Naar verluidt betaalt Google 70 miljoen dollar om Jambool over te nemen. Het exacte bedrag is niet bekend, aangezien de bedrijven niet over geld spraken toen ze de acquisitie bekend maakten.

Opschuiven naar Facebook

De overname is in zekere zin verrassend. Jambool levert namelijk een platform voor online spelletjes om geld te innen en de betalingen om te zetten in spelletjesgeld. Het bedrijf levert de bouwstenen om in spelletjes een munteenheid te creëren. Die technologie biedt Jambool onder white label aan. Daarvoor vangt het tussen de 7 en 10 procent van iedere transactie. Duizenden spelletjes zouden reeds gebruiken maken van Social Gold, al houden de partijen dat soort details voor zich.

Google is geen bekende partij op het gebied van online games enerzijds en digitaal Monopoly-geld anderzijds. De overname is wel een volgend signaal van het nieuwe terrein dat Google aan het betreden is.

Uit het type overnames dat Google recent pleegde, blijkt dat het op enige manier een rol wil gaan spelen tussen profielensites als Facebook, MySpace, Hi5 en Hyves.

  • Afgelopen vrijdag kocht het Jambool
  • Eerder deze maand betaalde Google 200 miljoen dollar voor Slide
  • Daarnaast investeerde het 100 miljoen dollar in Zynga, de grootste maker van social games
  • In april van dit jaar kocht Google het bedrijf Labpixies, maker van spelletjes voor Facebook- en iGoogle-achtige sites

Hieruit wordt duidelijk dat Google, zoals gebruikelijk, bedrijven koopt die al deel uitmaken van verscheidene ‘ecosystemen’. Daardoor kan de zoekmachine redelijk onafhankelijk biijven opereren op het nieuwe terrein.

Google krijgt met de overnames op zijn minst zicht op de verkeers- en geldstromen op de grote profielen- en spellensites. Het is niet bekend hoe Google de overgenomen bedrijfjes gaat integreren met zijn bestaande diensten.

Gebruikscijfers Social Gold

Sinds afgelopen februari kunnen gamers ook in euro’s betalen bij spelletjes die Jambools Social Gold gebruiken.

Hoeveel geld het bedrijf daarmee omzet, zelf en voor derden, is niet bekend. Wel deelde het bedrijf over de afgelopen maanden wat kerncijfers:

  • Zo werd duidelijk dat het over de eerste helft van 2010 even veel geld verwerkte voor derden als in heel 2009.
  • Bovendien blijkt dat 56 procent van de ‘geldkopers’ later nog een keer spelgeld bijkoopt via internet.
  • Een kwart van de klanten koopt vaker dan twee keer nieuwe muntjes om in hun spel meer of sneller te kunnen werken.
  • Het gemiddeld besteed bedrag is 60 dollar. 

Andere geldverwerkers in social games zijn Zong, Paypal en Apple (via in app purchases). 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond