Deel dit artikel
-

Spotify-concurrent van oprichters Kazaa live

De online muziekdienst van oud-oprichters van Kazaa, Joost en Skype is in de lucht. Het verslaat concurrent Spotify door als eerste voet te zetten in de Verenigde Staten.

Met de dienst, Rdio, krijgen betalende abonnees online toegang tot een muziekcatalogus van ruim zeven miljoen nummers. Voor bijna 10 dollar per maand is er ongelimiteerd toegang tot streaming muziek, inclusief mobiele toegang. Voor bijna vijf dollar is het mogelijk om een maand lang alleen muziek te luisteren vanaf de desktop computer.

In die zin volgt Rdio hetzelfde model als Spotify. Deze laatste probeert al een tijd in de Verenigde Staten deals te sluiten met de Amerikaanse tegenhanger van BUMA/Stemra en de grote platenmaatschappijen in dat land als Sony, EMI, Universal en Warner Music Group, maar lijkt hier nog niet in te slagen. Volgens eigen zeggen moet Spotify eind dit jaar in dat land van start gaan. Eerder waren de plannen in 2009 te beginnen in de Verenigde Staten, later werd dit al opgeschort naar begin 2010.

Rdio is het wel gelukt en de dienst is na maandenlang in bèta te hebben gedraaid nu opengesteld voor publiek in Canada en de Verenigde Staten.

Het verschil met Spotify is dat Rdio geen gratis model kent dat wordt odnersteund door advertenties. Spotify is naast in Nederland actief in zes andere landen, Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Zweden, Noorwegen en Finland. De dienst kent een gratis abonnement waarbij tot een bepaald aantal uren per maand, de muziek onderbroken wordt door reclame. Ook kunnen gebruikers een betaald account nemen, waarbij de muziek zonder reclame te beluisteren is.

Het model dat beide partijen gebruiken, waarbij de muziekliefhebber online kan luisteren naar streaming muziek, is nog relatief onbekend als business model bij de platenmaatschappijen. Maar helemaal nieuw is het idee niet. De afgeslankte variant van Napster, opgekocht door Best Buy, werkt met hetzelfde model, evenals Rhapsody. Dergelijke initiatieven zijn niet echt succesvol te noemen. Ze trekken bij lange na niet de gebruikersaantallen als iTunes van Apple.

Rdio-oprichters Niklas Zennstrom en Janus Friis stonden eerder aan de wieg van de peer-to-peer dienst Kazaa waarmee bestanden konden worden gedeeld. De dienst was de muziekindustrie toentertijd een doorn in het oog vanwege de illegale uitwisseling van door auteursrecht beschermde muziekbestanden.

Of en wanneer de dienst in Nederland wordt gelanceerd, is niet bekend.

Bron foto: rosinnabossio (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Sjoerd Leenders

Ik ben benieuwd, het wordt tijd voor een businessmodel dat ook echt werkt. Verder vind ik het vreemd dat nergens in dit artikel wordt gesproken over Last.fm.

Bob

Omdat de Amerikaanse markt de grootste muziekmarkt ter wereld is zijn er inmiddels al vele partijen actief daar zoals MOG, Pandora, Rhapsody, etc… Het grote verschil tussen Rdio en een dienst als Spotify is het feit dat Spotify ook een gratis variant ondersteund door reclame aanbiedt. Bovendien is de dienst veel mooier en sneller heeft een groter aanbod aan muziek! Het feit dat zoveel partijen zich momenteel mengen in de strijd is het bewijs dat het model wel degelijk levensvatbaar is en dat de muziekindustrie dit ziet als een oplossing voor het illegaal downloaden, wat hun business al jaren aan het verzieken is omdat er tot nu toe geen betere aternatieven waren.

Alex

Eerst kwamen Zennstrom en Friis met briljante gratis diensten als KaZaa en Skype waar ze overigens miljarden aan verdienden (skype). Nu wordt er een betaalde dienst gelanceerd voor iets wat toch best gratis aangeboden kan worden. Lijkt me dat er voldoende verdienmodellen zijn voor een basic gratis versie zonder irritante reclames (tracks/albums aanschaffen?) en maandelijkse abonnementen voor betere geluidskwaliteit voor zwaardere gebruikers. Ben erg benieuwd wanneer dit in NL beschikbaar komt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond