Deel dit artikel
-

Spotify opent deuren in Nederland

Muziekdienst Spotify heeft Nederland gekozen als het volgende land waar het zijn dienst aanbiedt. Nog deze maand, 18 mei, is Spotify officieel beschikbaar voor Nederlandse gebruikers.

Spotify is al actief in zes andere landen, Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Zweden, Noorwegen en Finland. De dienst kent een gratis abonnement waarbij de muziek onderbroken wordt door reclame. Ook kunnen gebruikers een betaald account nemen, waarbij de muziek zonder reclame te beluisteren is. Hiervoor betaalt de muziekliefhebber 10 pond per maand in Het Verenigd Koninkrijk. Hoeveel de reclamevrije dienst in Nederland gaat kosten is niet bekend, commuicatiemedewerkers reageren niet of geven aan op een later tijdstip met meer informatie naar buiten te komen. Wel wordt het nieuws van de Nederlandse lancering bevestigd.

Gebruikers van de dienst worden geen eigenaar van de muziek, maar kunnen deze wel delen met vrienden die ook zijn aangemeld bij Spotify. Via een link naar partners kan een nummer gedownload worden tegen betaling.

Om licenties te krijgen had Spotify gesprekken met BUMA/Stemra. Verdere informatie hierover is niet bekend. Of Spotify een partner voor de lancering heeft gevonden, een internet provider of kabelaar, blijft alsnog ook onbekend. Tegen VPRO’s 3voor12, die het nieuws van de lancering naar buiten bracht, is Tobias Edström, manager Spotify Nederland, eveneens terughoudend met informatie.

Voor de lancering heeft het bedrijf een Nederlands kantoor met bijbehorende helpdesk geopend. Eerder liet Niklas Ivarsson weten dat Nederland hoog op het lijstje stond van landen waar de dienst aanwezig wil zijn, omdat er hier goede advertentiemogelijkheden zouden zijn. Hij meent dat de Nederlandse markt groot genoeg is om een muziekdienst als Spotify hier te laten draaien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond