Deel dit artikel
-

Toekomst van mobiel ligt bij augmented reality

[eDay] Robert Rice, die op eDay sprak over de toekomst van mobiel, zag vooral mogelijkheden voor augmented reality (AR). In een paar jaar zelfs in een bril. Het komt er aan, de vraag is alleen wanneer, hoe snel en of het goed wordt gedaan”, aldus Rice. “Dit wordt allemaal gedreven door mobiel.”

Rice, ooit een van de founding fathers van de digitale natie genoemd, berijdt zijn stokpaardje, augmented reality: “Het gaat een mediarevolutie veroorzaken. Data wordt gevisualiseerd.”

Na mobiel bellen en mobiel internet staat ons een nieuwe verandering in deze evolutie te wachten: augmented reality. “Het is een beweging waarin alles overal toegankelijk is: met rfid of bijvoorbeeld tags. “Gebruik een database met informatie om de kennis en informatie uit de wereld om ons heen toegankelijk te maken.”

Hij haalt de verschillende vormen van augmented reality aan, waaronder die waar informatie wordt gegeven aan de hand van gps en de koppeling met een database. Denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse AR-browser Layar.

“Het is belangrijk waar de gebruiker is”, meent Rice. Als iemand op Google zoekt op eDay, wil hij niet weten wat er 3 jaar geleden is gebeurd, maar wat er nu gaande is. “Het gaat om wie er rondloopt, wie er spreekt, wat de voorkeuren zijn van de mensen bij je in de buurt.” Dat soort zaken zijn relevant, het gaat om de context. “Die is gebaseerd op de informatie en de mensen om je heen.” En dat kan met augmented reality. Rice: “Met rfid komt alles uiteindelijk weer samen.”

Sociale relaties

Het gaat volgens Rice om sociale relaties, die worden nog belangrijker dan nu bij web 2.0 het geval is. “De klant zal geen nummer, geen credit card meer zijn, maar een persoon worden. Er is meer kennis over de persoon aanwezig. Het gaat om de long tail-relatie.”

Volgens Rice zijn er genoeg nieuwe business modellen. “Er zijn nieuwe manieren om met een merk in contact te komen, het merk kan op verschillende manieren in geld worden omgezet. Hoe dit gaat gebeuren, dat heeft nog wel wat aandacht nodig. Denk er over na”, geeft hij mee.

Versnippering

Als voorwaarde stelt hij wel dat de markt niet te versnipperd moet raken. “Het kan niet zo zijn dat je voor elke AR-toepassing nieuwe software of een nieuwe AR-browser moet downloaden.” Kortom, het moet open zijn.

Zo schetst hij het voorbeeld van een werknemer bij Starbucks die een regelmatige Starbucks-klant uit een andere stad voorbij ziet lopen. Dat die persoon een goede klant is, dat weet hij dankzij de informatie uit een AR-toepassing. “Je bouwt nieuwe relaties door naar die klant toe te gaan, hem een gratis koffie aan te bieden en te vragen of hij alles kan vinden wat hij zoekt in deze nieuwe stad. Vergoot de exposure van je merk. De klanten vertellen het dan weer verder”, aldus een enthousiaste Rice.

Geld

“Geld wordt verdiend met mobiele advertenties in AR, virtuele goederen, microtransactie, data mining en veel meer”, somt Rice op. Maar, zo benadrukt hij nog even, de data moet wel gratis zijn, wil het van de grond komen.

De toekomst is nog een onbeschilderd canvas. “Kom zelf met ideeën en ga aan de slag. Het is nog een onontgonnen land. Het is anders dan de traditionele media, anders dan web 2.0. Denk buiten de kaders”, sluit Rice af.

Interface

“Over een paar jaar kijken we niet meer op ons mobiele scherm, maar door een bril en verderop in de toekomst zelfs door contactlenzen”, voorspelt Rice. Dan pas wordt het volgens de AR-zendeling interessant: “Dan kan alles een interface worden als je een bril op hebt of lenzen in hebt.”

Op dit moment staan we nog aan het begin. We zien wat er om ons heen gebeurt, in de verte. Waar is bijvoorbeeld de pizzeria in de buurt? Over 6 tot 12 maanden zal de informatie dichterbij komen en interactief zijn. “Denk dan aan namen die boven iemands hoofd ‘zweven’, wanneer je op je scherm kijkt”, aldus Rice.

Deel dit bericht

22 Reacties

albert

hahahaha. de toekomst van mobiel ligt bij genererieke oplossingen die het grootste deel van de mobiele consumenten ook daadwerkelijk kan toepassen.

koos koets

Echt nog nooit zo een flauwekul betoog gehoord, mensen willen niet continue met een diaree van informatie overladen worden, en als je al een klant moet herkennen door middel van AR…. (om waarschijnlijk met een fake amerikaanse big smile de persoon te begroeten). Daarnaast, dacht men nu echt dat ik als een josti met een camera voor me ogen, ga kijken welke huizen voor me te koop staan, don't think so. Ik geloof gerust wel in location based informatie, erg handig, maar deze mijnheer slaat helemaal door. AR is de volgende hype van marketeers, ik zeg het nu alvast maar: Over 2 jaar horen we hier niets meer over, zal mezelf tegen die tijd wel weer even quoten hier.

Claire Boonstra

@Koos Koets. Als je gelijk krijgt, krijg je een fles wijn van mij. En als jij over twee jaar eerlijk durft toe te geven dat je er wel een nuttige toepassing voor jezelf in blijkt te hebben gevonden, krijg ik er een van jou. Durf je de uitdaging aan te gaan?

sjors

Volgens mij gaat deze meneer met zijn fantasie een aantal keer over de grens van privacy schending heen. Ik denk dat locale info op deze manier wel gaat komen maar het wordt eng als alles en iedereen alles over elkaar weet. door enkel naar je te kijken? En wie beheert of controleert dan de info die over jouw verspreid wordt?

pienfie

Ik weet niet wie bij jullie de redactie doet, maar diegene kan wel een lesje grammatica gebruiken: 'is gebeurt', 'wordt verdient', oei oei. Om over de weggevallen letters in dit stuk nog maar te zwijgen. Goede journalistiek verdient een zorgvuldiger behandeling.

Albert Treur

Beste Clair, er bestaan prijzen voor de beste innovatie en er bestaan prijzen voor de beste consumententoepassingen. Dat eerste kietelt het ego van de ondernemer en is snel contant te maken met een goed getimede escape de tweede brengt de mobiele markt op grote schaal tot ontwikkeling zorgt voor brede toepasbaarheid, grote volumes en echte business. In welke categorie zou jij AR plaatsen?

Erik-Jan Gelink

Na een congres zoals eDay is het goed om de euforie over nieuwe technologische ontwikkelingen in een realistisch kader te plaatsen.  De neiging is immers de impact van deze ontwikkelingen te overschatten op de korte termijn, en te onderschatten op de lange termijn. Dit is geen rocket science, en wordt al jaren uitgebreid geillustreerd door de Hype cycles van Gartner.  Ik geloof dat mobiel vele toekomsten heeft, waaronder deels via Augmented Reality (AR). Hoe dit AR deel in een Hype Cycle patroon gaat verlopen is al eens duidelijk beschreven op Marketingfacts ( http://bit.ly/Fdl0o ) door Maarten Lens-FitzGerald.

Robert V

@Pienfie. Blij dat er meer mensen zijn die zich hier aan storen. Stoort mij al een tijd dat er redactie zit, die het kofschip heeft overgeslagen. Leuk verhaal voor SecondLife verder. 😉

Albert Treur

EJ we zijn hier en op Marketingfacts goed met het 'laden' van nieuwe interessante ontwikkelingen die op een schaal van 1 tot 100 in toepasbaarheid de 5 niet halen. Is helemaal ok en verdiend ook de credits maar dan wel in juiste niche perspectief.

Raimo

Ik hoor wereld heeft niet meer dan 3 (IBM) computers nodig.. Wie gaat er nu lopen met zo een telefoon aan zijn oor.. etc.. ik nodig iedereen uit om volgende week op PICNIC te komen kijken naar een demo applicatie die wij hebben ontwikkeld. Zorg dat je een Android toestel hebt om het te ervaren. Laat weten of het je beeld op gebied van brede toepasbaarheid van Augmented Reality heeft doen veranderen.  

Albert Treur

Raimo, "zorg dat je Android….. " do I have to say more. Brede toepasbaarheid voor een kleine groep (PDA) gebruikers.

Raimo

@Albert Treur Ik zeg toch dat het een demo is.  In November op iPhone en Android. Android is komend voorjaar op pre-paid. Verder gaan we naar Symbian en Windows Mobile.  Kom nu maar gewoon langs en dan laat ik je zien wat jij gewoon nog helemaal niet kan zien..

Albert Treur

Raimo, ik heb heel veel respect voor wat jullie doen maar laten we de proporties en het belang voor de mobiele markt daarvan nou ff los zien van de inderdaad fraaie toepassing. Die is wel afhankelijk van de OS, het toestel en de bandbreedte waardoor toepassing grote schaal voor bijvoorbeeld funda niet mogelijk is . Maar uiteraard kom ik graag kijken. Overigens ging het mij meer over die luchtfietser hierboven. Brillen, lenzen…welja doe maar een implementastje.

Albert Treur

implantaatje natuurlijk!

Koos Koets

@Claire Boonstra, deal 🙂

Jeroen Nas

We zijn lekker scherp op elkaar, da's mooi. Natuurlijk is het zo dat de consument helemaal gek wordt als hij aan alle kanten gebombardeerd wordt met niet relevante informatie en 'als een josti' (leuk gevonden) met zijn telefoon omhoog en gestrekte arm door de kalverstraat waart. Maar, je vergist je als je denkt dat consumenten geen keuzes kunnen maken en snel door die informatie heen kunnen navigeren tot ze vinden wat voor hen belangrijk is. Daar worden ze nl. behoorlijk goed in. Mijn 15-jarige dochter gebruikt Layar al uit pure luiheid (want dat zijn ze, die pubers) om mij te bewijzen dat de dichstbijzijnde supermarkt al dicht is en dat ik niet kan verwachten dat ze 4,3 km moet lopen naar diegene die nog open is om 'even' een pak melk te halen. De 3D demo deed haar niets, en de wikipedia-layar nog minder, maar ze gebruikt het het al praktisch omdat het relevant is. Mijn bedrijf voegt incentives toe (zoals coupons) aan mobiele toepassingen, waardoor klanten daadwerkelijk gestimuleerd worden om iets te doen. Dat kan plat, dat kan speels en het kan vaak ook echt relevant. Dus Claire en Koos: die fles wijn heb ik met 10% korting voor jullie, zeker als Koos zijn echte mailadres even geeft 😉

Claire Boonstra

Jeroen – wat ontzettend leuk om te horen. Denk dat we die quote over jouw 15-jarige dochter nog wel een paar keer gaan herhalen :-) En wbt die coupons: kom maar door! In Frankrijk is er al een partij die mobiele coupons aanbiedt via Layar. NL next?

Janine Verkerk

@Albert TreurJij hebt totaal geen kaas gegeten van techniek en nieuwe media he?Ik heb een paar van je reacties op verschillende blogs gelezen en je zit er constant naast.Je zure mening wil je opdringen met een volledig visieloze kijk op de dingen.Probeer eens groot te denken i.p.v. klein. Misschien nemen mensen je dan ook eens serieus.Nu kom je altijd over als een man met een klein geslachtsdeel die koste wat kost z'n gelijk moet halen.

Marc Zegwaard

Jammer dat Emerce ruimte geeft aan dit soort reacties zoals hier boven. Doet de site geen goed.

Marco Werkse

Ja jammer.Ik vind ook dat Albert Treur eens moet leren constructief te reageren.Elk topic waar hij zich mee bemoeit blijkt uiteindelijk een ordinaire scheldpartij te zijn.Jammer Albert.

Marc Zegwaard

@Werkse

Marc Zegwaard

Ik heb het niet over Treur maar over ene Janine.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond