Sociale netwerkcampagne kan goedkoper [Video]

Om gebruik te maken van de sociale interactie op de grote netwerken hoeft geen dure campagne op het netwerk zelf ingekocht te worden. Emerce sprak met Richard Osinga van Oberon die ingaat op de mogelijkheden en valkuilen van sociale netwerkcampagnes.
Osinga ziet de laatste tijd dat Twitter snel wordt opgepakt door bureaus: “Soms lijkt het alsof een Twitter-campagne wordt bedacht om maar een keer Twitter te kunnen gebruiken.” Dat is niet hoe Oberon te werk gaat. “Je moet middelenneutraal denken.”
Voor de Volkskrant maakte Oberon een viral om bezoekers naar de nieuwe Hart en Ziel website te genereren. “Met sociale netten kan je goed iets in gang zetten, maar je moet eerst bedenken wat je wilt.” Bij de viral voor de Volkskrant werd de campagne niet in een sociaal netwerk geïntegreerd. “Daar was geen budget voor”, aldus Osinga.
“Maar, je ziet het wel terug op de sociale netwerken. Want het voldoet wel aan de grootste vereisten voor een sociaal netwerkcampagne. En dat is dat de campagne het gesprek op gang moet brengen”, vertelt Osinga.
Het is volgens Osinga niet eens zo belangrijk dat een campagne in een Facebook zit. “Als je nu op Twitter zoekt op ‘hart en ziel’, dan gaan de laatste tien tweets over de viral, niet over de site zelf. Dan ben ik trots.” Daarmee wordt het in feite ook een sociale netwerkcampagne meent Osinga. “Je ziet het vanzelf terug op Facebook.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Doron Nethe
Ik ben het eens met Richard dat een sociale netwerkcampagne niet altijd per se op sociale netwerken hoeft te worden geplugd. Ik merk zelf ook dat als er een nieuw fenomeen (zoals Twitter) is, bedrijven meteen denken daar iets mee te moeten doen, ongeacht of het effect zal hebben. Als het om de Viral gaat die Oberon heeft gemaakt voor de Volkskrant, vraag ik me wel af in hoeverre bezoekers doorklikken naar de website van Hart en Ziel, dus of de conversie hoog is?? Doron Nethe http://www.peoplesplayground.nl
koningwoning
@Doron – de vraag is of het daar om gaat bij deze campagne.Het is eigenlijk ouderwets te denken in dat conversie alleen op de pagina van de volkskrant plaatsvindt….dus dat de klikratio zo'n belangrijk onderdeel van de campagne is? Je ne sais qoui! Daarbij is Twitter niet nieuw mensenl….. het is al meer dan drie jaar oud. Het komt alleen nu in een stroomversnelling. Dat klanten er naar vragen is ook niet meer dan normaal… als je dit raar vind dan moet je niet in onze business zitten… de kracht van de herhaling, de kracht van reclame… people!Het is aan de strategen van reclame en mediabureau om daarna te laten zien waarom dit kanaal wel of niet relevant is voor de campagne (waarbij aantal mensen op dit kanaal ondergeschikt is aan de relevantie van het product/de campagne op het kanaal). Als laatste hangt inderdaad de hoeveelheid inzet die je nodig hebt om een campagne viraal te maken af van de kwaliteit van creatie…. maar je hebt sowieso inzet nodig om het een slinger te geven. O.k, nog een ding (omdat je aandringt): Facebook is helaas als medium nog redelijk insignificant in NL (ondanks dat ik het persoonlijk fijner vind dan Hyves) – dus waarom dat steeds terugkomt snap ik niet zo. Wellicht werd een sociaal netwerk ZOALS Facebook of Hyves (of een v/d vele anderen) bedoeld. Eric Woning – OMD
Doron Nethe
@Koningwoning Wat betreft je reactie op mijn vraag, is dat inderdaad de vraag. Ik kan me voorstellen dat de Volkskrant dat misschien wel belangrijk vindt. Verder is Twitter vooral voor de insiders van de social media wereld niet nieuw! Het is eigenlijk pas sinds eind 2008/begin 2009 dat het Nederlandse publiek er iets over hoort. Bijvoorbeeld door publieke figuren als minister Verhagen. Omdat het nog niet zo lang bekend is onder het grote publiek, wordt het dus als iets nieuws gezien. Dat klanten er naar vragen is daarom ook niet raar, maar zoals jij en Richard en ik ook zeggen, hoeft het niet altijd de beste optie te zijn voor een campagne. Doron Nethe http://www.peoplesplayground.nl