Deel dit artikel
-

Crowdsourcing-startup richt pijlen op Brazilië

Het Nederlandse crowdsourcingplatform Battle of Concepts breidt uit naar Brazilië. De eerste klanten in dit land, Philips, Whirlpool en Vopak, zijn al binnen.

Bedrijven stellen op Battle of Concepts uiteenlopende vragen, over marketing, maar ook over meer technische onderwerpen. Op de site van Battle of Concepts kunnen organisaties vraagstukken plaatsen die opgelost worden door studenten en young professionals.

Hans van Hellemondt en Pieter Tjabbes worden verantwoordelijk voor de Braziliaanse tak. Ondanks de internationale ambitie was de start en het vinden van de eerste opdrachtgevers niet makkelijk. Hans van Hellemondt, CEO van Battle of Concepts Brazilië: "De economische crisis maakte het zoeken naar de eerste Battles pittig."

Bij elke Battle kunnen studenten en Young Professionals 15.000 Braziliaanse Reais winnen, iets meer dan 5.500 euro. Van Hellemondt: "Dat is veel geld voor de Braziliaanse student. Geld dat zeer goed van pas komt omdat de studiekosten hier erg hoog zijn. Een eerdere wereldwijde prijsvraag van Microsoft leverde 40.000 inzendingen op, waarvan 35 procent afkomstig was van Brazilianen. We verwachten dan ook meer concepten per Battle dan in Nederland, misschien wel een paar honderd inzendingen per vraagstuk.

Joost Dekkers, bedenker en oprichter van Battle of Concepts, laat weten dat er meer plannen op stapel staan voor internationale expansie: "We zijn in gesprek met partijen in andere landen." Er is een ondernemer die het concept in meerdere landen op wil zetten. Daarnaast zijn er vergevorderde gesprekken om Battle of Concepts te lanceren in Duitsland, België of Frankrijk.

Nieuwe diensten

Dit jaar nog wordt er in Nederland een aantal nieuwe diensten gelanceerd. Dekkers: "Bij Battle of Concepts krijgen de deelnemers naast prijzengeld ook punten voor de algemene ranking. Met de beste 500 willen we expert-battles gaan houden met een grotere prijzenpot. De nieuwe trend is expertsourcing, daar willen we op inspelen."

Een ander idee is om de betere deelnemers te scouten voor de opdrachtgevers van Battle of Concepts. "Wij kunnen sommige deelnemers in contact brengen met onze klanten", aldus Dekkers. De werkgever kan een zoekopdracht geven en dan kan er een geschikte kandidaat gezocht worden in de database van Battle of Concepts.

Deel dit bericht

3 Reacties

Daniel Louis

Proficiat! Brazilie heeft een fantastische online cultuur ("Orku t").Plus je geeft inderdaad een antwoord op coruptie en buraucratie wat daar erg gewoon is bij het aannemen van mensen. (Vriendjespolitiek). Nu heeft iedereen een eerlijke kanse om zich te profileren! Een transparant antwoord. Mochten jullie nog handen/tolken/contacten nodig hebben, ik ben (online) international marketeer, een Brazilie kenner en ik spreek portugees.

Gosse AdB

Vraag me nog steeds af waarom enkel studenten en Young Professionals (tot 30 jaar?) mogen deelnemen.  BoC mist hiermee een heel grote potenti?le doelgroep met veel kennis en ervaring. Wellicht kan Joost hier een reactie op geven?

Frank

"Een eerdere wereldwijde prijsvraag van Microsoft leverde 40.000 inzendingen op, waarvan 35 procent afkomstig was van Brazilianen." Geweldig, maar hoeveel van deze inzendingen waren ook maar een heel klein beetje relevant? Ik heb meerdere keren personeelsadvertenties in Brazili? mogen plaatsen voor het zoeken naar ervaren programmeurs in Rio, maar je krijgt reacties van alles en iedereen die wel wat geld kan gebruiken. Minstens 99% van de reacties had helemaal niets te maken met de vacature en kon zo de prullenbak in. Het is te hopen dat BoC voldoende capaciteit heeft om deze rotzooi weg te werken, het kan je lelijk in de weg zitten.  15.000 real is ongeveer 3 jaarsalarissen voor een groot deel van de bevolking, reken dus maar op een hoop reacties. Orku.t is al genoemd, wanneer BoC daar bekend wordt, zullen ze zeker de nodige aandacht krijgen. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond