Marketeers verstrikt in haat-liefde verhouding met social media

Marketeers hebben een haat-liefde verhouding met social media. Ze zijn lovend over het bereik en het effect, maar ondertussen vrezen ze voor onverwachte veranderingen in de algoritmen. Dit is een van de resultaten uit het State of Branding-rapport, een jaarlijks onderzoek van techbedrijf Bynder. Ruim 500 marketeers die werkzaam zijn in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten geen in het rapport inzicht in hun houding tegenover technologische ontwikkelingen in de marketing-sector.
De vijf belangrijkste bevindingen zijn:
- Merken zijn steeds meer afhankelijk van sociale media om hun doelgroep te bereiken en koopgedrag te beïnvloeden. Maar hoewel de sociale netwerken woorden gezien als het meest efficiënte marketingmiddel, zijn er ook zorgen. 65% van de respondenten is van mening dat algoritmeveranderingen de grootste bedreiging vormen voor online merkbetrokkenheid.
- Een belangrijke manier om het verschil te maken is het leveren van een positieve klantervaring. 29% van de respondenten vindt “uitstekende klantenservice” de meest effectieve manier om zich bij consumenten te onderscheiden en ze aan zich te binden. 13% is zelfs van mening dat klantervaring belangrijker is dan het product zelf.
- Ruim twee derde van de marketeers gaat in 2019 meer investeren in visuele content. Dit doen de marketeers om de zichtbaarheid binnen- en de betrokkenheid van hun doelgroepen te vergroten (42%), of om zich beter van de concurrentie te onderscheiden (22%).
- Personalisatie is een focuspunt, maar lastig te realiseren. Vorig jaar liet het onderzoek al zien dat personalisatie een prioriteit was voor marketeers. Het blijkt echter een uitdaging om deze ambitie uit te voeren. Dit jaar gaf 50% van de respondenten aan maar enigszins zelfverzekerd te zijn of helemaal geen vertrouwen te hebben in hun vermogen om persoonlijke ervaringen te ontwikkelen.
- Investeren in opkomende en gevestigde technologie. 94% van de respondenten vindt het “erg” (63%) of “enigszins” (31%) belangrijk voor hun bedrijf om in 2019 in nieuwe technologieën te investeren. Progressieve web-apps (50,1%), en software voor digitaal activabeheer (46%) vertegenwoordigen nog steeds het grootste deel van het meeste marketingbudgetten.
‘In een tijd waarin merken moeite hebben om vast te stellen welke technologie en kanalen het meest effectief zijn in het bereiken van doelgroepen, is het belangrijk om te onthouden dat creativiteit, authenticiteit en storytelling nog steeds als onderscheidend vermogen komen bovendrijven, zegt Jennifer Harvey, VP Branding & Communications. ‘Merken die daarnaast in staat zijn om prioriteit te geven aan vlekkeloze en prettige klantinteracties zullen zonder twijfel vooroplopen in dit snel ontwikkelende vakgebied.’
Over Bynder
Bynder is de snelste manier om digitale bestanden professioneel te beheren. Het prijswinnende platform voor digital asset management (DAM) biedt marketeers een slimme manier om grafische bestanden, video’s en documenten te vinden en delen.
Duizenden brandmanagers, marketeers en creatievelingen van wereldwijd opererende organisaties als Puma, innocent drinks en KLM Royal Dutch Airlines gebruiken Bynder om bedrijfsbestanden te organiseren. Daarnaast kunnen projecten real-time worden bewerkt en goedgekeurd, kan je bestanden eenvoudig aanpassen en maak je de gewenste content met een druk op de knop beschikbaar.
Bynder werd in 2013 opgericht door CEO Chris Hall. Het bedrijf heeft wereldwijd zeven kantoren, verspreid over Nederland, de Verenigde Staten, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten. Voor meer informatie, kijk op www.bynder.com of volg Bynder op Twitter via @bynder.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.