Gartner: chat haalt e-mail in

Chat zal in 2010 even populair zijn als e-mail binnen bedrijven. Volgens marktonderzoeker Gartner gaan medewerkers steeds meer met elkaar samenwerken via online netwerken.
De West-Europese markt voor online samenwerken groeide afgelopen jaar met 27 procent tot 356 miljoen euro. In Oost-Europa lag die groei met 55 procent tot 22 miljoen nog hoger. Dat blijkt uit cijfers van Gartner.
Al enkele jaren vertoont deze markt een groei van gemiddeld 20 procent, aldus de onderzoeker.
Bij het huidige groei in populariteit zal chat de komende jaren inhalen als communicatiemiddel. Populaire chatsystemen binnen bedrijven zijn Microsoft Messenger, Lotus Sametime en Google Chat.
Ook videobellen maakt een forse opmars en zal over enkele jaren standaard zijn. Kantoorwerkers zetten dan even makkelijk de videolijn open als ze nu de telefoon opnemen.
Illustratief voor deze verschuiving van lokale communicatie- en samenwerkingsservers naar online zijn de recent gepubliceerde gebruikscijfers van Google. Het bedrijf stelt dat al meer dan een miljoen ondernemingen zijn suite Google Apps gebruiken. Een selecte, betalende, gebruikersgroep wordt 99,9 procent uptime van de servers gegarandeerd.
Foto: kamshots (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
danny
Hoe zit het met het bewaren van de chats? Email wordt volgens mij niet zo snel ingehaald.Danny
Raymond
tegenwoordig wordt er altijd wel een log op je computer opgeslagen.
john
Alle chats blijven automatisch bewaard. Bedrijven als Chatkantoor zullen sterk groeien door de verwachtingen vanuit dit onderzoek.
Otto
Ik ben benieuwd wat de cijfers nu zijn. Vorig jaar werd aangegeven dat chat in 2010 even populair zal zijn als e-mail binnen bedrijven. Zijn er recente(re) cijfers bekend? Bij Topclick ( http://www.topclick.nl ) werken we met chat voor verschillende doeleinden; zowel intern als extern. Intern wordt e-mail nog steeds vaker gebruikt. Topclick biedt zijn klanten (vnl. MKB) zowel een e-mail- als chatfunctie aan als communicatiemiddel naar hun bezoekers/leads. Wij merken wel dat chat vaker als communicatiemiddel wordt gebruikt, alleen wordt e-mail nog steeds veel meer gebruikt door klanten van Topclick. Topclick verwacht een flinke toename in 2010 in het gebruik van chat als communicatiemiddel door onze klanten, maar ik ben benieuwd of dat ook ondersteunt wordt door recente(re) cijfers van Gartner…