Deel dit artikel
-

Meer rechten voor Europese webshopper

Een voorstel van de EU geeft de consument die winkelt via het web meer rechten. Er moeten gelijke basisrechten komen voor de Europeanen. Online shoppen over de eigen landgrenzen moet hiermee een impuls krijgen.

Het nieuwe voorstel van de Europese Commissie moet het winkelen via internet makkelijker maken. De consumentenrechten op dit gebied moeten in de hele EU gelden. Het gaat dan over kwesties als bedenktijd, terugbetalingen, vergoedingen, reparaties en garanties.

In de loop van de jaren hebben lidstaten ongecoördineerd voorschriften toegevoegd aan de EU-wetgeving voor consumentenbescherming. Hierdoor verschilt bijvoorbeeld de bedenktijd van land tot land.

Over de grens

Een derde van alle Europeanen winkelt wel eens online, 150 miljoen consumenten om precies te zijn. Opvallend is dat maar 30 miljoen van deze menen wel een iets bij een Europese webwinkel bestelt over de grens Deze consument geeft hier gemiddeld 800 euro per jaar aan uit, wat neerkomt op 24 miljard euro.

De consument is tegenwoordig niet langer gebonden om inkopen te doen in het eigen postgebied, of zelfs maar binnen de eigen landsgrenzen. Toch kunnen consumenten nog steeds niet in elk willekeurig EU-land makkelijk een computer, treinkaartje of een Playstation kopen.

Om de potentie van deze markt te benutten moeten meer consumenten het vertrouwen hebben om binnen de EU over de eigen grens online te winkelen. Met gelijke Europese basisrechten voor de consument, zal het makkelijker worden om te kopen en verkopen binnen Europa.

Gelijke regels

In het nieuwe voorstel wordt de ‘afkoelperiode’ gelijkgetrokken in heel Europa. Kopers krijgen, als het voorschrift wordt goedgekeurd, veertien dagen de tijd om zich te bedenken en een aankoop te annuleren. Het nieuwe voorstel wil ook dat de consument duidelijke informatie krijgt over het adres en de identiteit van de handelaar. Wanneer een levering te laat is of uitblijft heeft de consument het recht op terugbetaling. Dit is nieuw voor de meeste lidstaten en op dit moment nog niet geregeld op EU-niveau. Daarnaast moet in de prijs de belastingen en alle extra vracht-, bezorgings- of portokosten opgenomen zijn. En de regels rondom vervanging, reparaties en garanties worden in heel Europa hetzelfde.

De nieuwe richtlijn geldt ook voor gewone winkels en huis-aan-huisverkopen. Maar de wetgeving wordt aangepast aan nieuwe technologieën en verkoopmethodes, zoals bijvoorbeeld online-veilingen als eBay. Zo regelt de nieuwe richtlijn dat ook online veilingen de verplichte standaardinformatie moeten geven.

De richtlijn moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de regeringen van de EU in de Raad van ministers voor hij in kan gaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond