Consument betaalt graag achteraf bij onbekende webshops

De Nederlandse consument betaalt graag met iDeal, maar als het om hem onbekende webshops gaat schiet de voorkeur voor achteraf betalen omhoog.
Achttien procent van de shoppers betaalt zijn aankopen als het even kan achteraf, pas na ontvangst van de goederen. Echter, als hij de verkoper niet kent schiet die voorkeur omhoog naar veertig procent.
Betaalprovider Billink liet in een enquête uitzoeken hoe BNPL (buy now, pay later) in de markt ligt en kwam tot deze slotsom.
Vier op de tien geeft aan, dat achteraf betalen het meeste vertrouwen geeft bij een online aankoop, ten opzichte van direct (vooruit) betalen (33%) en direct betalen met garantstelling, zoals bij een creditcard (26%).
De belangrijkste redenen om voor achteraf betalen te kiezen zijn het eerst in handen willen hebben van de bestelling (49%), meer zekerheid en controle over de betaling (33%) en wantrouwen in webshops (21%).
Daarnaast, maar dat wordt vaak vergeten, hoeft de consument wettelijk gezien niet meer dan de helft van zijn aankoop vooruit te betalen. In artikel 7:26 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek staat immers: “De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.”
Een ander aspect dat het vertrouwen in een webshop beïnvloedt, is de informatievoorziening rondom de bezorging. Logistiek is net zo belangrijk als de betaalopties.
Eén slechte bezorgervaring kan genoeg zijn om een klant voor altijd kwijt te raken. Uit onderzoek van verzendplatform Sendcloud blijkt maar liefst 3 op de 5 Nederlanders de afgelopen drie maanden leveringsproblemen had. De meesten geven een webshop daarna geen tweede kans.
De gevolgen van leveringsproblemen zijn groot. Bijna de helft (45,3%) bestelt geen tweede keer bij een webwinkel wanneer een pakket niet wordt geleverd. Voor een derde (36,3%) is een beschadigd pakket reden tot afhaken en voor nog eens 35,6% geldt het zelfde bij een vertraagde levering. Ook slechte klantenservice (21,4%) of gebrekkige trackinginformatie (21,9%) zijn voor veel consumenten dealbreakers.
Foto: Kamil Feczko, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond