Deel dit artikel
-

Tegenvallende verkoop van Windows Mobile

Met meer dan 18 miljoen verkochte software-licenties van Windows Mobile, toch een indrukwekkend aantal, heeft Microsoft niet de gewenste verkoopdoelstelling behaald. Hiermee komt het bedrijf op 2 miljoen na niet aan de gestelde target van 20 miljoen verkochte mobiele besturingssystemen.

De verkoopdoelstelling van 20 miljoen verkochte licenties werd het afgelopen jaar bij diverse gelegenheden door Microsoft naar buiten gecommuniceerd. Nu het fiscale jaar is afgelopen blijkt dat de cijfers tegenvallen.

Volgens Andy Lee, senior vicepresident van de afdeling mobiele communicatie bij Microsoft, die een interview geeft aan de Seattle Post Intelligencer, is het glas half vol. In de wereldwijde markt voor mobiele besturingssystemen wist Microsoft ondanks de tegenvallende cijfers wel het aandeel van Windows Mobile op te krikken. Dit terwijl het bedrijf wel de hete adem van concurrent Apple met de iPhone in de nek moet hebben gevoeld en ook de competitie van Research in Motion van Blackberry en anderen was niet mild.

Lees meent dat de tegenvallende cijfers worden veroorzaakt door apparaten die later op de markt kwamen dan verwacht. Hij wil niet benoemen welke dat zijn. Dat zou niet eerlijk zijn naar de fabrikanten van de toestellen: "Zij geven ons een richtlijn wanneer de apparaten worden verscheept en ik wil ze met een uitspraak niet op het slachtblok leggen en verwijten dat ze niet op tijd leveren."

De tekortkoming in het aantal verkochte licenties heeft geen impact op de omzet Microsofts divisie Entertainment en Devices. Lees: "Het lijkt een groot aantal, maar eigenlijk is het minder dan een maand werk." De Windows Mobile-verkoop zou alsnog boven het gemiddelde liggen in de gehele markt van smartphones.

Microsoft kwam in april met Windows Mobile 6.1. Onder meer de HTC Touch Diamond, de HTC Touch Pro en de Samsung Omnia draaien op dit besturingssysteem. Ook de nog uit te komen Xperia X1 van Sony Ericsson wordt geleverd met dit mobiele besturingssysteem.

Bron foto: jeffwilcox (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

Gerben Mak

Een halfvol glas inderdaad, het is maar wat je tegenvallen noemt: enkele jaren terug had Microsoft nog geen positie op het mobieltje. Inmiddels begint het aantal Operating Systems in de markt overzichtelijk te worden, zeker bij smartphones: MS Windows Mobile, Symbian (Nokia cs) en Blackberry voeren de boventoon, en alleen toestellen (door de bank genomen) aan de onderkant van de markt kennen nog proprietary OSen. Dat maakt het voor software ontwikkelaars aantrekkelijker om met applicaties te experimenteren, op zoek naar wat de (early adopting) consument nu echt leuk of handig vindt op zijn mobiel.  De opkomst van Apple en de belofte van Android (Google) maakt die markt op korte termijn weer wat complexer; echter de openheid van die platforms zal toch een grote aantrekkingskracht hebben op de creatievere ontwikkelaars.  Het valt mij in elk geval op dat er vernieuwd elan lijkt te zitten in de mobiele experimenten: opkomst van mobiele (QR) barcodes (standaard applicatie op nieuwe Nokias, op andere toestellen gemakkelijk te downloaden via bijv qrcode.Kaywa.com), toenemend gebruik van Google Maps (toch handig, "Mijn Locatie"), het NOS mobiel applicatie, etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond