Winstdaling voor Tradedoubler in groeiende markt

De nettowinst van Tradedoubler over het tweede kwartaal daalt 43,6 procent, terwijl de omzet met 69 toenam. Het bedrijf verwacht een positieve impuls op de markt van Googles activiteiten met diens overgenomen DoubleClick.
[opmerking: tot 290708-09u00 stond voor omzet uit zoekmachinemarketing een verkeerd omzetbedrag vermeld.]
Zojuist publiceerde het affiliatemarketingbedrijf Tradedoubler zijn financiële resultaten (download PDF) over het tweede kwartaal van 2008.
De totale omzet van het Zweedse bedrijf steeg afgelopen jaar met 69 procent tot 91,7 miljoen euro. De nettowinst daalde met 43,6 procent tot 1,8 miljoen euro. Dat vloeit mede vooruit afbetaling van schuld, vergoedingen aan personeel en R&D-kosten. Het bedrijfsresultaat steeg met 1 procent tot 4,3 miljoen euro.
59 procent van de omzet is afkomstig uit transactionele marketinginkomsten. Daarbij betaalt een adverteerder niet voor de klik op zijn advertentie, maar voor het daadwerkelijke resultaat dat een sitebezoeker hem oplevert. Die vorm van omzet steeg met 6,5 procent ten opzichte van vorig jaar tot 54 miljoen euro.
De zoekmachineactiviteiten, een betrekkelijk nieuwe tak van sport voor Tradedoubler, leverden 32 miljoen euro omzet op. Dat is 35,8 procent van het totaal.
De adviesactiviteiten en verkoop van licenties leverde 43 miljoen euro op, 39,7 procent meer dan vorig jaar.
De Engelse activiteiten drukken de bruto winst. In de toelichting op de kwartaalcijfers zegt Tradedoubler dat onder meer de sterke Pond zorgt voor een daling van de bruto winst in Engeland van 12,3 procent. De Engelse markt wordt als ‘verslechterend’ voor affiliatemarketing. Daarnaast heeft het bedrijf ingeleverd op klanten die contracten opnieuw sloten tegen, voor hen, gunstiger financiële voorwaarden. Anders gezegd: Tradedoubler verdient minder aan hen.
Het bedrijf had eind juni 2008 1.664 klanten.
Bestuursvoorzitter William Cooper: "Googles toetreding tot de affiliatemarkt via het met DoubleClick overgenomen Performics geeft een positieve impuls aan de markt. Het zal meer aandacht van adverteerders en bureaus opleveren."
Tradedoubler rapporteert geen specifieke cijfers voor Nederland of de Benelux-markt. Nederland valt onder het kopje ‘Rest of World’, wat voor 29 procent van de brutowinst verantwoordelijk is.
Bron foto: zenobia_joy (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Mateen Siddiqui
Affiliatie marketing is een kunstje dat iedereen kan. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande infrastructuur, en diensten worden kosteloos aangeboden (aan affiliates). Hierdoor is het mogelijk de activiteit breed neer te zetten. Het is niet mogelijk voor een bedrijf dat actief is in deze markt om zich te onderscheiden: de handelswaar bestaat uit producten en sites van anderen. Om die reden is affiliate marketing een niche markt die zal worden overgenomen door grote partijen op de markt zoals Google. Over enkele jaren zal er geen partij van respectabel formaat onafhankelijk actief zijn op deze markt.
Pim Hutjens
Als affiliate en adverteerder (EuroClix) werken wij bijzonder veel en graag met affiliate netwerken. Ik kan de mening van Mateen niet onderschrijven. Er zijn manieren genoeg om je als netwerk op die markt te onderscheiden van de concurrentie; je kunt genoegen met een lagere marge waardoor je interessanter wordt voor affiliates en adverteerders. Daarnaast kun je je onderscheiden door service en door het hebben van een goed systeem (daar zitten belangrijke verschillen). Tot slot kun je je onderscheiden middels je aanbod van campagnes. Een nichemarkt? Valt wel mee; in NL al meer dan 50 miljoen euro omzet voor de netwerken (en een veelvoud aan omzet voor adverteerders dat via deze netwerken wordt behaald, vermoedelijk rond een miljard euro). Binnen online advertising is affiliate marketing waarschijnlijk de derde tak van sport na Search en Display advertising. Dat er geen onafhankelijke partijen overblijven geloof ik niet. Er zijn partijen die prima resultaten en marges behaken en dat zelfstandig kunnen volhouden en hun business ook nog voldoende kunnen laten groeien.