Deel dit artikel
-

Nederlanders bezorgd over diefstal van identiteit

Ondanks de ontspannen houding van Nederlanders ten opzichte van nationale, financiële en persoonlijke veiligheid, zij zich toch grote zorgen maken over identiteitsdiefstal via toegang tot of misbruik van persoonlijke informatie.

Mobiel bankieren komt ook naar voren als bron van zorg, bijna tweederde van de Nederlandse consumenten vindt een mobiele telefoon geen optie voor bankzaken of online winkelen. Dat blijkt uit de resultaten van het Unisys Security Indez onderzoek.

Met een resultaat van 94 punten op een schaal van 0 tot 300 punten kan geconcludeerd worden dat Nederlanders zich in het algemeen weinig zorgen maken over veiligheid, met uitzondering van identiteitsdiefstal, creditcardfraude en online bankieren.

Nederlanders zijn het meest bezorgd over onbevoegd toegang tot of misbruik van persoonlijke informatie. Slechts 14 procent is niet bezorgd, terwijl 38 procent zeer tot extreem bezorgd is. De grootste bezorgdheid leeft onder volwassenen van 45 jaar en ouder. Bijna eenderde (31 procent) van de Nederlandse volwassenen geeft aan zich zeer tot extreem veel zorgen te maken over misbruik van credit- en debitcardinformatie. Het aantal mensen dat zich hier geen zorgen over maakt is ten opzichte van vorig jaar gegroeid van 16 procent tot 28 procent.

Mobiel bankieren

Op de vraag of de mobiele telefoon gebruikt wordt om rekeningen te betalen, banktransacties uit te voeren of online te winkelen, geeft 73 procent van de Nederlanders aan dat zij niet overwegen om met de mobiele telefoon betalingstransacties uit te voeren. Aan de andere kant geeft 10 procent aan wel al via de mobiele telefoon betalingen te verrichten, een kwart hiervan is tussen de 18 en 24 jaar.

Volwassenen in Nederland zijn niet overtuigd van de veiligheid die mobiele telefoons en PDA’s bieden wanneer bij online financiële transacties. Slechts 4 procent geeft aan erin te geloven dat mobiele apparaten zeer veilig zijn. Van de ondervraagden tussen de 18 en 24 jaar zegt 61 procent mobiele telefoons enigszins tot zeer veilig te vinden voor online transacties, dit in vergelijking met 19 procent in de groep volwassenen ouder dan 55 jaar.

Meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) vindt dat banken de beste veiligheid bieden voor mobiele transacties, slechts 3 procent denkt dat telecomproviders de beste veiligheid bieden.

Het onderzoek wordt twee keer per jaar wereldwijd uitgevoerd, onder meer in Nederland.

Deel dit bericht

3 Reacties

Monica

Europese regelgeving die het vanaf november 2009 mogelijk moet maken voor telefoonmaatschappijen om bijvoorbeeld via mobiele telefoons betaaldiensten aan te bieden, naast banken en creditkaart firma?s. 'Hoe ga je die geldstromen checken?'

Roy van Veen

Mobiel bankieren een probleem? Wat dacht je van de onderhandse afspraak tussen politie en internetproviders om "bepaalde" websites te blokkeren? Of de mogelijkheden van de politie om zonder toestemming vooraf "verdachte" computers "actief" (lees: hacken) in de gaten te houden. En de verplichting van providers om verkeersinformatie op te slaan. Allemaal afspraken om invulling te geven aan de wens van de huidige politiek (zie regeerakkoord) om te komen tot een situatie waarbij providers een automatisch verlengstuk worden van politie en AIVD, zonder dat er iemand verantwoordelijk is voor dat proces, dan wel dat er openheid is. Zo'n situatie hebben we in Nederland op een ander vlak een keer meegemaakt en kennen we als de IRT affaire.  Wees eerlijk: daar word je pas nerveus van. Roy van VeenOperationeel Directeur Zoranet

antony

volgens maxima hebben wij nederlanders geen eigen indentiteit en vogens mij heeft ze gelijk ook

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond