Deel dit artikel
-

Eerste video ad voor YouTube Nederland

De eerste Nederlandse video ad is sinds vrijdag op YouTube te zien. Het is de eerste keer dat een Nederlandse adverteerder de mogelijkheid heeft om op de homepage van YouTube een video ad te tonen.

Wehkamp is er snel bij. De advertentie van het online warenhuis is te zien in de rechterbovenhoek van de homepage van YouTube. Het is een click-to-play-advertentie van Wehkamp voor een ‘korting4daagse’ op haar producten.

Een homepage video ad is een vaste positie, die zichtbaar is voor alle Nederlandse YouTube gebruikers die de homepage bezoeken. De video-advertentie wordt afgespeeld zodra een gebruiker erop klikt.

Traditionele adverteerder

YouTube verkoopt de ruimte voor video-advertenties sinds een paar dagen. In andere landen is het al langere tijd mogelijk. Wehkamp was er snel bij en heeft de primeur om de eerste video ad op de videogemeenschap te laten zien. Het warenhuis is online natuurlijk erg actief, dus het lijkt een logische stap. Opvallend is dat Wehkamp normaal eigenlijk alleen met tekstadvertenties werkt. Als vrij traditionele adverteerder lijkt het bedrijf nu meer opties te benutten.

Robert Kraal, industry leader bij Google Nederland:  "YouTube biedt marketeers een innovatieve manier om via video-advertenties met hun doelgroep te communiceren. De homepage video ad werkt net zoals elke andere video op YouTube: gebruikers kunnen de video met andere gebruikers delen of deze van een waardering of commentaar voorzien. Op deze manier bieden video-advertenties onze gebruikers een interactieve ervaring."

Twee van de vijf sterren

Op de ochtend van lancering heeft de advertentie 11 beoordelingen binnen. Met twee van de vijf sterren lijkt de kijker nog niet geheel overtuigd van het filmpje. De video is inmiddels 223 keer bekeken.

De ruimte voor de video-advertentie is per 24 uur te koop (10.000 euro). De advertentie van Wehkamp is nog tot vanavond 12 uur te zien. YouTube kan nog niet vertellen welke advertentie het filmpje van Wehkamp opvolgt. Er zijn al wel een aantal andere geïnteresseerden, maar dit is nog niet definitief.

Rick Nijhuis, internetmarketeer bij Wehkamp zegt erg enthousiast te zijn met deze primeur. "Het is fantastisch dat Wehkamp als eerste Nederlandse bedrijf de kans krijgt om te adverteren binnen de YouTube-community. Het is ook een prima aanvulling op onze bestaande online marketingactiviteiten."

Tijdens het planningstraject werd Wehkamp door het internetmarketingbureau Tribal Internet Marketing begeleid. Nadine Willems, campagnemanager bij Tribal Internet Marketing weet dat het internet adverteerders veel mogelijkheden biedt voor online marketing. "Inmiddels bieden platformen als YouTube ook de mogelijkheid om met video nog dichter bij de doelgroep te komen en met ze in gesprek te gaan."

Deel dit bericht

3 Reacties

Sjaak

Nou hehe. Na 2 jaar eindelijk een adverteerder op YouBubble.223 views, we worden rijk!Het is wachten op iemand die een negatief filmpje over Wehkamp upload en dat daar de Wehkamp advertentie bij staat. Dat levert vast meer publiciteit op 😉

123fanaat

Is dit nu nieuws? Youtube blijft voor mij gewoon een buitenlandse site waar je geen normale Nederlandse discussie kan hebben. Ik zit op 123video, veel beter!

Gijs Verkerken

Om precies 00:00 uur had deze advertentie 7012 videoviews gerealiseerd. Voor 10k per dag is dat effectief Eur 1,46 per aangeklikte videoview. Het aantal impressies zal wel een stuk hoger hebben gelegen, maar dat komt – zonder kliks erop – eigenlijk neer op een statische banner. Benieuwd hoe het aantal videoviews zich de komende week zal ontwikkelen. Volgens mij doet Wehkamp er verstandiger aan om een branded channel te openen voor een periode van 3 maanden. Dat levert veel betere performance op. YouTube is naar mijn mening primair een videoplatform – doe je niet structureel iets met video dat past bij de doelgroepen van YouTube, dan is een ad zoals deze schieten met hagel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond