Onderzoek Insight: jaarlijks wordt bijna € 10 miljoen besteed aan onbenutte cloudservices

Europese bedrijven investeren zwaar in de cloud omdat het volgens hen cruciaal is voor digitale innovatie. Toch wordt jaarlijks bijna € 10 miljoen besteed aan onbenutte cloudservices. De Insight Intelligent Technology™ Index toont aan dat twee derde van de CIO’s het gevoel hebben dat IT is opgezet om te falen, ondanks een geplande investering van € 47 miljoen in digitale innovatie.
Grimbergen, 1 oktober 2019 – Volgens de 2019 European Insight Intelligent Technology™ Index (ITI) besteden Europese bedrijven € 33 miljoen aan cloudservices. 42 procent geeft daarbij aan dat de cloud in de afgelopen twee jaar cruciaal is geweest voor initiatieven op het gebied van digitale innovatie. Een enquête bij 1.000 bedrijven in Europa toonde echter aan dat 30 procent (€ 9,8 miljoen) van deze clouduitgaven besteed wordt aan onbenutte services.
Respondenten stelden deze drie grote uitdagingen voor het beheer van clouduitgaven voorop: de meest geschikte werklasten bepalen voor de openbare cloud, privécloud en hybride cloud (44 procent); een budget voor cloudverbruik plannen en toewijzen (39 procent); en het gebrek aan zichtbaarheid van de gebruikte services in de kostenplaats, op werklast- en toepassingsniveau (37 procent). Op basis van deze problemen liggen de verspilde uitgaven wellicht nog hoger, omdat organisaties moeite hebben om hun investeringen in de cloud te optimaliseren.
“De cloud blijft een bedrijfskritieke hefboom om flexibel en digitaal zaken te doen, maar vergt een juiste aanpak”, reageerde Wolfgang Ebermann, President, Insight EMEA. “Een robuust operationeel model, dat een overzicht en continue optimalisering van cloudomgevingen biedt, is cruciaal. Onderbenutte technologie is al tientallen jaren een probleem. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het probleem zich uitbreidt naar de cloud. Door de juiste controlemechanismen te introduceren, kunnen organisaties echter hun cloudverbruik optimaliseren zodat ze alleen nog betalen voor de services die ze gebruiken.”
Het ITI-onderzoek benadrukte ook dat er steeds meer wordt geïnvesteerd in digitale innovatie. Bedrijven investeerden in de afgelopen 24 maanden gemiddeld € 36 miljoen in digitale innovatie en willen de volgende twee jaar € 47 miljoen te investeren. 7 van de 10 respondenten gaven ook aan dat het voor IT-afdelingen zeer belangrijk zal zijn om gebruikersgerichte ervaringen te bieden. Er zal dan ook heel wat aandacht moeten worden gegeven aan de technologie die ter beschikking wordt gesteld voor werknemer.
Sterker nog, 74 procent van de CIO’s meldde dat in hun organisatie talent wordt aangetrokken en bij het bedrijf blijft door moderne technologie aan te bieden. Het rapport gaf ook aan dat organisaties investeren in het intelligente gebruik van gegevens en dit ook zullen blijven doen. 46 procent van de respondenten verklaarde dat het gebruik van geavanceerde analyses in de afgelopen twee jaar cruciaal is geweest voor digitale innovatie.
Het rapport van dit jaar benadrukt de noodzaak van voorzichtigheid bij digitale innovatieprojecten. 66 procent van de respondenten gaf aan dat IT is opgezet om te falen omdat het meer verantwoordelijkheid krijgt voor transformatieprojecten, terwijl het ook de basissystemen verder effectief in stand houdt – vergeleken met 57 procent in 2018. Tenzij er een verandering plaatsvindt in de bedrijfscultuur, waarbij de verantwoordelijkheid voor digitale innovatie echt over het gehele bedrijf wordt gedeeld, zal deze trend waarschijnlijk nog uitbreiden.
De druk op IT-teams komt niet alleen voort uit de noodzaak om digitale projecten op te leveren, maar om de kosten en veiligheid onder controle te houden. Bij navraag naar de drie grootste uitdagingen op het gebied van digitale innovatie, koos 46 procent van de respondenten voor maandelijkse kosten (bijv. operationele uitgaven), 44 procent voor aanloopkosten (bijv. kapitaaluitgaven) en 38 procent voor budgettekorten. Evenzo gaf 60 procent van de respondenten aan dat veiligheid de belangrijkste factor was die hen ’s nachts wakker houdt en 68 procent verklaarde dat dit de grootste uitdaging is in het wereldwijd beheer van IT-activiteiten.
“Het strategisch belang van IT als cruciale hefboom voor toekomstig zakelijk succes kan duidelijk op steeds meer begrip rekenen op directieniveau”, vervolgde Wolfgang Ebermann. “De rol van CIO’s evolueert duidelijk van IT-beheerder naar businesspartner. Ze moeten de drijvende kracht achter digitale transformatie worden en een vast lid van de raad van bestuur. Toch kunnen de CIO en IT niet alleen verantwoordelijk worden gesteld voor digitale innovatie; het gehele bedrijf speelt hierbij een rol. Zonder ondersteuning vanuit het gehele bedrijf en zonder verantwoordelijkheid te nemen, zullen organisaties hun digitale ambities niet kunnen realiseren.”
Het volledige rapport van de 2019 European Insight Intelligent Technology™ Index kunt u hier lezen
> https://be.insight.com/content-and-resources/2019/reports/2019-intelligent-technology-index
Methodologie
Het onderzoek werd online uitgevoerd door Coleman Parkes bij 1.000 IT-beleidsbepalers in bedrijven en organisaties met 500-1.000 werknemers en meer dan 1.000 werknemers. De quota werden per land bepaald: met 200 respondenten in het Verenigd Koninkrijk en 100 per land in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, België en Oostenrijk. De totale foutmarge voor het onderzoek was +/- 4 procent bij een betrouwbaarheidsniveau van 95 procent. De gegevens werden verzameld van 20 mei tot 19 juni 2019.
OVER INSIGHT
Vandaag draait alles om technologie. Insight Enterprises Inc. geeft bedrijven van elke omvang de kracht om met Insight Intelligent Technology Solutions™ en diensten de waarde van IT te maximaliseren. Wij zijn een wereldwijde provider van digitale innovatie, transformatie van cloud- en datacenters, een Connected Workforce en optimalisatie van de supplychain. Als Fortune 500-bedrijf helpen we klanten om hun IT vandaag succesvol in handen te nemen zodat ze volledig klaar zijn voor de toekomst. Onze meer dan 6.600 medewerkers helpen klanten om te innoveren en om hun activiteiten te optimaliseren zodat ze slimmer kunnen zakendoen. Van IT-strategie en -ontwerp tot implementatie en beheer daarvan. Ontdek meer op be.insight.com.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.