Video onderdeel zoekmachinemarketing

Het vindbaar maken en verspreiden van video commercials – Video Search Marketing – is een taak die thuishoort bij zoekmachine marketingbureaus (SEM’s). Dat is de mening van Paul Aelen, oprichter van Checkit. Voorbeelden van Video Search Marketing zijn het inkopen van video-advertenties via Google Adsense en het optimaliseren van de vindbaarheid van video’s door het toevoegen van populaire termen.
Video Search Marketing is nog vrij onbekend, zegt Aelen. "Bedrijven en bureaus houden zich er wel mee bezig, maar vaak tussen de bedrijven door. Ik vind het eigenlijk traditioneel thuishoren bij de SEM's."
OnetoMarket, een online marketing bureau dat zich ook bezighoudt met zoekmachinemarketing, gebruikt de term Video Search Marketing niet. Wel adviseert het bureau bedrijven over video's, maar dan in een bredere context, aldus Peter Vos van OnetoMarket. "Vaak komen bedrijven naar ons toe met een vraag om een betere positie te krijgen in een zoekmachine. Wij zeggen dan regelmatig: er zijn ook andere manieren om betere vindbaar te worden, bijvoorbeeld door zelf content te maken." Dat kan, zo legt hij uit, in de vorm van video's zijn, maar ook met eigen wiki's of weblogs.
Bedrijven zijn zelf vaak nog niet erg actief met video's, zegt Vos. "Wij adviseren bedrijven dan ook actief over video, omdat ze daar zelf niet zoveel kijk op hebben."
Twee vormen van Video Search Marketing
Aelen onderscheidt twee vormen van Video Search Marketing: het plaatsen van video's als reclame-uiting op sites (via Google AdSense) en video Search Engine Optimalisatie (Video SEO).
Video-advertenties bij Google
Google biedt sinds enkele maanden Nederlandse adverteerders de mogelijkheid om video-advertenties te plaatsen binnen websites die deelnemen aan de AdSense-advertentiedienst. De advertenties komen niet te staan naast de zoekresultaten van Google. De naam van de dienst is Click-to-Play video ads.
Het verschil tussen tekst- en video-advertenties is dat adverteerders bij de video-advertenties kunnen kiezen tussen het inkopen van advertenties via CPC (kopen per duizen kliks) en CPM (kopen per duizend views). Bij tekstadvertenties is het niet mogelijk om op basis van CPM in te kopen.
Video advertenties beginnen volgens Aelen ‘mondjesmaat' te verschijnen op Nederlandse sites. Aelen denkt dat de advertenties interessant kunnen zijn voor adverteerders. "Mensen kunnen teksadvertentie-moe worden. Video's kunnen extra interesse opwekken."
Video Search Engine Optimalisatie
Het aanbieden van commerciële video's op sites als YouTube en Google Video en deze vervolgens zo vindbaar mogelijk maken, noemt Aelen Video Search Engine Optimalisatie. Er zijn verschillende mogelijkheden om de video's zo goed mogelijk vindbaar te maken. De screen-capture van een video, het plaatje dat op de zoekpagina's binnen YouTube en Google Video naast titel en omschrijving staat, moet zo interessant mogelijk zijn, zegt Aelen. YouTube kiest voor de screen capture automatisch het eerste stilstaande beeld van een video. Daar moet je als adverteerder rekening mee houden, en kan je op inspelen. "Je kunt bewust een ‘still' inbouwen."
Ander onderdeel van Video Search Engine Optimalisatie is het meegeven van relevante tags en omschrijvingen bij video's. "Daar zie je bijna hetzelfde gebeuren als wat bij websites gebeurt," zegt Aelen. "Tags en beschrijvingen kun je slim inzetten."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Sjoerd
@Paul: video advertenties maken meer en meer onderdeel uit van de online marketing, niet per definitie als onderdeel van SEM. De video advertenties zijn niet vindbaar middels Google video, maar maken onderdeel uit van Adwords. Beetje de bel horen luiden, maar ..
Arjen van der Straaten
Het verschil […] is dat adverteerders bij de video-advertenties kunnen kiezen CPC en CPM. Bij tekstadvertenties is het niet mogelijk om op basis van CPM in te kopen. Dit klopt volgens mij niet, als adverteerder kun je namelijk wel degelijk op cpm-basis adverteren via Google Adwords door te kiezen voor sitegerichte campagnes. Ik ben trouwens zeer benieuwd of en wanneer de video-ads van Google in Youtube opgenomen gaan worden.
PROSEO - Tammo Peters
Goede voorbeelden zijn zichtbaar op: https://www.google.com/adsense/samplevideoHet is prettig dat de video's niet automatisch beginnen te spelen. Voor bezoekers is dat wel zo prettig, een stilstaand plaatje is al druk genoeg. CPC is overigens Cost Per Click en niet "kopen per duizend kliks".