Deel dit artikel
-

Begin volgend jaar eerste product van Opalio

Eind vorig jaar trok het Nederlandse narrowcastingbedrijf Opalio de aandacht nadat het door The Economist was genoemd als hét e-commerce bedrijf om in 2006 in de gaten te houden. Opalio wil fysieke vlaggen op de markt brengen die streaming beelden tonen. Emerce vroeg aan Opalio hoe het er een jaar later voor staat. “In de eerste helft van het komende jaar komt ons eerste product op de markt.”

Elk jaar doet The Economist in een speciale uitgave voorspellingen voor het komende jaar. Afgelopen jaar noemde het blad onder de kop ‘E-commerce’ slechts één bedrijf dat lezers in de gaten moesten houden: Opalio.

Het feit dat een Nederlands bedrijf genoemd wordt door het toonaangevende Britse weekblad had de nodige gevolgen. Zo besteedden verschillende Nederlandse bladen, waaronder Quote en FEM Business, aandacht aan het bedrijf. Ook over belangstelling van potentiële partners of investeerders had Opalio niet te klagen.

“Al die aandacht was prettig, maar had ook nadelen,” zegt Paul Kleyngeld, tweede man van Opalio. Het nadeel, zo legt hij uit, hangt samen met hooggespannen verwachtingen. “Het duurt nog enige tijd voordat de vlag op de markt komt.” Al direct na de publicatie vorig jaar in The Economist zei Opalio dat ze zelf liever nog even zou willen wachten met media-aandacht. Oprichter Wagter zei toen dat hij niet verwachtte dat de eerste vlaggen voor 2008 commercieel verkrijgbaar zouden zijn.

Flexibele schermen
Opalio is een narrowcastingbedrijf dat is gespecialiseerd in flexibele schermen. Het bedrijf bedenkt toepassingen voor dit soort schermen. Wereldwijd zijn er verschillende bedrijven bezig met het ontwikkelen van technologieën voor flexibele schermen, vertelt Kleyngeld. Met die bedrijven onderhoudt Opalio nauw contact.

Schermen die worden ontwikkeld varieren van ´een beetje buigbaar´ tot ´volledig flexibel´. Een volledig flexibel scherm kan worden ingezet als vlag. Tot nu toe is er volgens Kleyngeld nog geen fabrikant die een groot formaat flexibel scherm kan leveren. Tot het zo ver is, ontwikkelt Opalio andere toepassingen die gebruikmaken van minder vergevorderde technieken.

Eerste product
Het eerste product dat Opalio gaat leveren heet Spinnxs. Een prototype van die toepassing is gereed. De SpinnXS maakt nog gebruik van een LCD-scherm, legt Kleyngeld uit. De SpinnXS is een ronddraaiend reclamepaneel met daarin een scherm. Het bord moet, doordat het ronddraait, meer aandacht trekken dan een gewoon reclamebord. De reclameboodschappen verschijnen op het ingebouwde scherm.

De SpinnXS is, zo geeft Kleyngeld toe, een eerste stap op weg naar het ‘uiteindelijke’ product, de vlag met beeld (productnaam: Reflags). Een belangrijk verschil is dat de vlag en scherm straks volledig geïntegreerd zijn, terwijl de SpinnXS een paneel is met daarín een scherm.

Een dochter van het kleine Opalio, Opalio Media, moet de SpinnXS op de markt gaan brengen. Volgens Kleyngeld hebben verschillende partijen al een offerte aangevraagd.

Aantal informele investeerders
Opalio zoekt op dit moment niet heel actief naar investeerders. Het bedrijf wil eerst de SpinnXS op de markt brengen. Enkele informele investeerders hebben volgens Kleyngeld tot nu toe enkele honderdduizenden euro’s geïnvesteerd in het bedrijf. Dit jaar het Opalio gesprekken gevoerd met enkele venture capitalists. De gesprekken hebben geen resultaat opgeleverd. Kleyngeld vat de reactie van de meeste vc’s samen: “Zorg maar eerst dat je omzet draait.” Komend jaar komt er overigens een tweede investeringsronde.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond