Nieuwe veilingsite zet verzekeringsmarkt op z’n kop

Net op het moment dat mededingingsautoriteit NMa concludeerde dat consumenten veel meer kunnen besparen op hun financiële producten door gewoon wat meer te shoppen, werd in Groningen de website VerzekeringVeilen.nl gelanceerd. Het platform waarop consumenten gratis hun verzekeringen in de etalage zetten, keert juist vraag en aanbod om.
De nieuwe methode is even simpel als doeltreffend: de consument plaatst anoniem en vrijblijvend zijn lopende reis-, inboedel-, opstal- of autoverzekering op de website; VerzekeringVeilen.nl legt deze automatisch bij andere verzekeringsmaatschappijen neer en die maatschappijen matchen of verbeteren de betreffende verzekering tegen een betere prijs. De consument wijst de aanbieding af of aanvaardt deze.
Waar de NMa dus de consument tot meer actie aanspoort, zet dit nieuwe platform juist de verzekeraars aan het werk. Een benadering die het Nederlandse verzekeringslandschap wel eens volledig op z’n kop zou kunnen gaan zetten. Was het altijd de consument die op zoek moest naar de beste en meest voordelige dekking; vanaf nu zijn het de verzekeraars die aan de slag moeten.
Ook die verzekeraars biedt het platform voordelen. Direct toegang tot potentiële klanten, bijvoorbeeld. Tot verzekerden die af en toe hun verzekeringen tegen het licht houden, maar ook tot verzekerden die zich juist nooit op de verzekeringsmarkt roeren. Het biedt verzekeraars tevens de kans prijzen en proposities te testen… en genereert feedback bij de afwijzing van een aanbieding door de consument.
Voor de consument is en blijft VerzekeringVeilen.nl een gratis dienst. Wordt een aanbieding van een verzekeraar door de consument geaccepteerd, dan ontvangen de initiatiefnemers een vergoeding. Verzekeraars kunnen de consument echter op dermate efficiënte wijze aanbiedingen doen, dat laatstgenoemde toch altijd verzekerd is van de laagst mogelijke prijs.
VerzekeringVeilen.nl is een open platform en daarmee in principe toegankelijk voor alle Nederlandse verzekeringsmaatschappijen. Op dit moment worden er actief aanbiedingen gedaan namens onder meer Aegon, Allianz, ASR, Avero Achmea, Delta Lloyd, FBTO, Generali, Nationale Nederlanden en Reaal. Het platform wordt de komende maanden ook geschikt gemaakt voor zorgverzekeringen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.