Deel dit artikel
-

Reed Elsevier investeert in banensite Jobster

Uitgever Reed Elsevier neemt een belang in banensite Jobster. Jobster profileert zich als de MySpace van de banenzoeksites. Het is nog onduidelijk of de stap van Reed Elsevier consequenties heeft voor de Nederlandse banensite Totaljobs.nl waarvan Reed Elsevier eigenaar is.

Reed Elsevier investeert samen met een aantal andere partners 18 miljoen dollar in Jobster. In de site is nu in totaal bijna 50 miljoen dollar investeringsgeld gestoken, schrijft Techcrunch.

Afgelopen week voegde de site nog een aantal nieuwe ‘sociale elementen’ toe. Banenzoekers kunnen bijvoorbeeld profielen maken, berichten achterlaten over hun werkgever en via tags zichzelf beter vindbaar maken.

Vooralsnog is er geen directe link tussen het in 2004 door Elsevier in Nederland geïntroduceerde Totaljobs en Jobster, zegt directeur Olivier van Duijn van de Nederlandse banensite. “Ik kan daar nu nog niets over zeggen.” Totaljobs.nl heeft 500.000 unieke bezoekers per maand en toont op dit moment bijna 30.000 vacatures.

Gaat Totaljobs ook sociale elementen aan haar site toevoegen? Van Duijn: “Ik denk dat zaken als communities, referrals en testimonials een sterke rol gaan krijgen. Wij denken na over dat soort toevoegingen, maar we zijn nog niet in een uitvoerende fase.” Hij denkt dat het nu belangrijker is om het aanbod aan banen zo goed mogelijk te ontsluiten.

Contactversnelling, het binnen ‘no time’ koppelen van een kandidaat en werkgever, wordt steeds belangrijker, constateert Van Duijn. “We gaan toe naar nog snellere systemen dan RSS, waarbij kandidaten real time met elkaar in contact komen.” Voor de segmenten van de arbeidsmarkt met de grootste krapte is volgens hem die snelheid het belangrijkste.

Een voorbeeld van een innovatieve contactvorm tussen werkgevers en werknemers was de online carrièrebeurs CLICK! die totaljobs.nl onlangs organiseerde. De beurs richtte zich voornamelijk op starters en draaide onder meer binnen MSN. Op de beurs, die zes weken duurde, konden bezoekers in een virtuele omgeving stands bezoekers van werkgevers. In totaal bezochten een kleine 150.000 unieke bezoekers de carrièrebeurs, waarvan er 4.500 hebben gesolliciteerd.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jochem

Goed idee van Reed Elsevier om te investeren in banensites. Je ziet ook andere banensites het steeds beter doen zoals http://www.uitzendbureau.nl . Zij focussen echter op tijdelijke banen.

Eric

Misschien een idee om EssoJobs te beginnen, grapje, maar ik denk een strategisch prima investering van Elsevier.

Jimmy

@Jochem Denk je echt dat je iets opschiet met het plaatsen van onzinnig commentaar met als enig doel het vermelden van de link naar je eigen site?Als je je site wilt promoten doe dat op een andere manier…

Niels Welten

Vanuit mijn baan bij de marketingafdeling van Staffplanning volg ik Jobster al een tijdje. Het bedrijf is door de innovatie die ze toepassen een voorbeeld voor elk jobboard, uitzend- of w&s-bureau dat de zogenaamde 'war for talent' wil gaan winnen.  Na SimplyHired.com -dat Myspace van vacatures voorziet- biedt Jobster sinds kort de mogelijkheid aan bedrijven om vacatures door te plaatsen op andere populaire web-diensten. Jobster koos niet voor social networks, maar voor Craigslist en Google Base. Zie: http://www.cheezhead.com/2006/06/11/jobster-uploading-client-jobs-into-craigslist-google-base/ Door voorgenoemde dienst, referrals (via e-mail signatures) en widgets is Jobster vooral aan de wervingskant bezig met nieuwe toepassingen die door personalisatie en interactie de kans op de juiste match vergroten. De investering in vele programmeurs gespecialiseerd in Ruby On Rails en Ajax zegt ook al genoeg wat dit betreft.  Hun toepassing voor bedrijven en staffing agencies zou volgens mijn contactpersoon bij Jobster dit jaar ook in het Nederlands beschikbaar komen. Ben benieuwd of Reed Elsevier al een rol in de distributie ervan gaat spelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond