Deel dit artikel
-

Eén op drie Nederlanders wil betalen via GSM

Ongeveer een derde van de Nederlanders staat welwillend tegenover het betalen met een mobieltje in onder meer winkels en parkeergarages. Het ontvangen van (commerciële) informatie op een mobiele telefoon, vindt meer dan de helft van de Nederlanders een inbreuk op de privacy. Dat zijn twee resultaten uit een onderzoek naar informatiebehoeften.

Innovatieplatform Living Tomorrow en marktonderzoeksbureau inSites Consulting onderzochten de informatiebehoeften onder meer dan 2000 Belgen en Nederlanders. Partners van Living Tomorrow hebben een belangrijke inbreng in het onderzoek.

Living Tomorrow werkt samen met zo’n 40 bedrijven. De mede-initiatiefnemers in Nederland zijn HP, LogicaCMG en Unilever. “De technologieën die partnerbedrijven aanbieden, krijgen speciale aandacht in het onderzoek,” aldus Annelies Verhaege van inSites Consulting. Om die reden is respondenten bijvoorbeeld gevraagd naar hun belangstelling voor schermpjes op een koelkast, naast interesse in media als televisie en krant.

Uit het onderzoek blijkt dat internet de belangrijkste informatiebron is voor de helft van de Nederlanders. De krant (27 procent) en mobiele telefoon (27 procent) volgen. Als er een digitale krant zou zijn die op de persoon afgestemd nieuws bevat, zou deze ongeveer even populair zijn onder de Nederlanders als een papieren krant. Ongeveer een derde van de Nederlanders ziet zo’n krant wel zitten; een vijfde van de respondenten zou met de komst van een digitale krant de papieren krant links laten liggen.

Als het gaat om informatie op een mobieltje, vormen verkeersinformatie, het weer en actualiteit de populairste nieuwscategorieën. Voor vrijwel alle respondenten (90 procent) kan enkel informatie die men zelf vooraf expliciet aanvroeg door de beugel. Ongeveer 14 procent van de Nederlanders is bereid te betalen voor mobiele informatie.

Tv-schermpjes op een winkelkar of een koelkast noemen de onderzoekers een geschikt informatiekanaal voor commerciële en op maat gemaakte boodschappen. Zo’n 36 procent van de Nederlanders vindt dergelijke schermen interessant.

Het onderzoek vond begin mei plaats via een online vragenlijst. Living Tomorrow en InSites Consulting organiseren elke twee maanden een thematisch onderzoek. Living Tomorrow is een Huis en Kantoor van de Toekomst dat zich bevindt in een futuristisch gebouw in Amsterdam. Maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen worden geobserveerd en vertaald naar toepassingen in het complex.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond