Deel dit artikel
-

Grootste weblogdienst van Nederland nog verliesgevend

De grootste weblogdienst van Nederland, web-log met 277.000 actieve weblogs, is nog niet kostendekkend. De belangstelling van adverteerders neemt langzaam toe, vertelt Michel Houben van eigenaar Ilse Media. Nieuwe verdienmodellen zijn ondertussen 'in de maak'. Zo verwacht Ilse Media veel van geclusterde weblogs.

Het in 2004 door Ilse overgenomen web-log is de afgelopen jaren flink gegroeid; eind 2004 maakten nog maar zo’n 50.000 webloggers gebruik van de gratis weblogdienst.

Hoewel het fenomeen weblog de afgelopen jaar door veel media-aandacht een algemeen bekend begrip is geworden, blijft het voor adverteerders nog vaak moeilijk om een goed beeld te krijgen van de advertentiemogelijkheden bij weblogs, vertelt Houben. Toch is hij positief: “Het gaat beter. We zien een langzame groei aan belangstelling.”

Op dit moment kunnen bedrijven uitsluitend adverteren op de beheerpagina, de plek waar gebruikers van web-log hun weblog kunnen updaten of wijzigen. Dat vormt soms een probleem, vertelt Houben. “Adverteerders zien hun eigen advertentie niet. En we moeten het op de beheerpagina’s ook niet hebben van het aantal bezoekers, dat zijn er natuurlijk minder dan op de site zelf.” Om die reden probeert Houben adverteerders duidelijk te maken waarom het juist interessant is om te adverteren op de beheerpagina’s. Met name door hen te wijze op de mogelijkheid om gericht te adverteren bij verschillende segmenten van gebruikers. “Wij kennen onze gebruikers. Als een bedrijf wil adverteren in de groep meisjes 13 tot 18, dan kan dat.”

De mogelijkheid van gericht adverteren moet steeds verder worden uitgebreid, vertelt Houben. Doel is om op een gegeven moment ook clusters te gaan maken op basis van onderwerpen. En dan niet alleen op de beheerpagina’s, maar ook op de weblogs zelf. “Als iemand blogt over een aankomende trouwerij, dan willen we daar straks op in kunnen spelen. Je weet dan bijvoorbeeld dat een groot deel van de mensen die zo’n weblog bekijkt binnenkort naar een trouwerij gaat, en dan een mooi pak moet dragen of een cadeau moet kopen. Daar kun je gericht advertenties bij plaatsen.”

Sinds begin juni draaien de weblog van web-log op het platform van Typepad. Gebruikers hebben nu onder meerde mogelijkheid om video’s, foto’s en andere bestanden toe te voegen en op te slaan binnen de web-log omgeving. Voor de ‘heavy users’ is er een betaalde optie, waarbij gebruikers meer snelheid en opslagruimte hebben. De premiumdienst zal door slechts enkele procenten van de webloggers gebruikt worden, denkt Houben. Hij heeft het over de semi-professionele web-loggers. De premiumdienst zal dan ook een beperkte bijdrage gaan leveren aan de totale omzet van web-log, denkt hij.

Een belangrijke ontwikkeling is dat web-log weblogs wil gaan indelen in clusters. “We doen nu allerlei onderzoek naar hoe we weblogs kunnen clusteren,” vertelt Houben. Clusters van blogs op onderwerpniveau zijn interessant voor webloggers (exposure), kijkers en adverteerders, meent hij. Clusters kunnen de vorm aannemen van een weblogportal over bijvoorbeeld auto’s of vakantie. Web-log experimenteert met clusters op Blogdlx.

Deel dit bericht

6 Reacties

Hemaworstje

men heeft geen 277.000 actieve leden,na versie 2.0 is de massa verdwenen, 6 actieve loggers om 04.49. Ilse media heeft wel vaker verwachtingen die compleet niet uitkomen, en dat ligt niet aan het idee maar aan de Inhoud .tuurlijk is men positief gestemd, en ziet hij een langzame groei van belangstelling , dat zegt D'66 ook al jaren.  

Frans Jan Boon

Het is heel goed mogelijk een solide verdienmodel te baseren op weblogs, maar net als bij alle nieuwe media blijven adverteerders nog achter. Dat bedrijven als Blogads.com en de Nederlandse vestiging Blogads.nl van die-hard blogger Marco Derksen in deze markt springen zegt wel iets over de potentie.

henkjan

@ Hemaworstje Klopt. Er komen nog dagelijks ongeveer 100 web min loggers over naar punt.nl (Ik ben beheerder.)  Ons model: Veel weggeven: De gratis logger start bv me 100 MB ruimte. Wil je nog meer dan betaal je 39 euro per jaar. Verder garanderen we je nooit te vermoeien met banners.  @ Frans JanDus als Marco het doet zegt dat iets over de potentie? Sorry maar dat is geen argument.

Ramon

De grootste weblogdienst van Nederland is nog niet kostendekkend. Met andere woorden: De grootste weblogdienst van Nederland is bijna winstgevend.  Eind 2004 maakten nog maar zo’n 50.000 webloggers gebruik van de gratis weblogdienst. Met andere woorden: eind 2004 maakten 50.000 webloggers gebruik…. Ik heb mijn eigen mening over Ilse Media en Web-log.nl, maar kan de berichtgeving gewoon naturel en objectief geschreven worden?

Homow Universalizzz

Ik was een zeer tevreden gebruiker van de web-log.nl-dienst, die op een heel simpele manier heel veel mogelijkheden bood. Nu ze zijn overgestapt op het Typepad-platform is daar weinig meer van over: het is in nagenoeg alle opzichten een achteruitgang. Het webloggen is zowel voor beheerders als voor gebruikers een stuk minder gebruiksvriendelijk en de beloofde extra functionalitieiten blijken in de praktijk meer ergernis dan gemak te geven…  Velen zijn inmiddels dan ook al overgestap op een andere weblogprovider. Ikzelf zou dat ook hebben overwogen, ware het niet dat al mijn oude logs dan bij web-log.nl achterblijven…

purpleman

Na alle overgangsperikelen met nieuwe wachtwoorden etc… eindelijk weer ingelogd op mijn twee weblogs.Sinds twee maanden liggen ze stil. De layout was anders ook het overzicht was weg. Heel jammer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond