Deel dit artikel
-

Overname Nieuwstijger.nl door marketingpartij

Met de aankoop van RSS-nieuwssite Nieuwstijger.nl wil marketingbedrijf De Heus Multi Response Media de positie op de markt van RSS-readers verstevigen. Het is voor De Heus de derde overname in korte tijd. Onlangs kocht het bedrijf de websites RSSfeeds.nl en feedread.nl. De Heus heeft Nieuwstijger.nl overgenomen van Jeroen Bertrams. Een overnamebedrag wordt niet bekendgemaakt.

Bertrams richtte Nieuwstijger.nl in 2004 op omdat er, zegt hij, in die tijd nog vrijwel geen Nederlandse webbased RSS-readers bestonden. Het was volgens hem noodzakelijk om de site verder te professionaliseren. “Ik heb gezocht naar een koper die mij kon verzekeren dat de site aanzienlijk zou worden verbeterd.”

Tim Roemer, verantwoordelijk voor de digitale activiteiten bij De Heus, licht de overname toe: “We waren op zoek naar een nieuwssite waarvan we de content makkelijk konden integreren in onze eigen sites.” De Heus, dat via online en offline kanalen klanten werft voor bedrijven, is eigenaar van 40 sites met in totaal zo’n één miljoen unieke bezoekers per maand. Via die sites gaat De Heus verkeer proberen te trekken naar Nieuwstijger.nl. Op dit moment heeft de RSS-nieuwssite zo’n tweeduizend bezoekers per dag.

De Heus wil geld verdienen met Nieuwstijger.nl door advertenties te plaatsen én geld te vragen aan aanbieders van RSS-feeds die hun content op een prominente plek willen tonen. Roemer: “Wij kunnen in vrij korte tijd veel verkeer genereren.”

In februari dit jaar startte De Heus met OnlineRSS.nl, een RSS-reader die momenteel zo’n 3000 actieve gebruikers kent, mensen die minimaal één keer per week gebruik maken van reader. Vlak daarna had De Heus feedread.nl van Bertrams overgenomen. Roemer: “We hebben de gebruikers en database van die site overgezet naar OnlineRSS.nl”. Nieuwstijger.nl wordt deels door OnlineRSS.nl voorzien van content. Dagelijks voegen gebruikers van OnlineRSS.nl ongeveer 50 nieuwe feeds toe, volgens Roemer; in totaal zijn 5500 feeds geïndexeerd.

Op OnlineRSS.nl heeft De Heus geadverteerd met RSS. Zowel met inline ads, dat zijn advertenties in een feedbericht zelf, als met stand alone ads, een apart bericht in een feed. Stand Alone ads ‘scoren’ volgens Roemer beter dan inline ads. Een Stand Alone ad heeft, vertelt hij, een clickpercentage van rond de twaalf procent; met inline ads is dat zo’n één procent.

De Heus is gevestigd in Hoorn en heeft 17 medewerkers. Het bedrijf is uitsluitend actief in Nederland en heeft meer dan 300 adverteerders in zijn netwerk. Klanten zijn onder meer Dell, De Lotto, De Staatsloterij, ANWB en Sanoma.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond