Deel dit artikel
-

Mobiel advertentiesysteem trekt aandacht investeerders

Een Schots bedrijf heeft een advertentiesysteem voor mobiele telefoons ontwikkeld. Met het systeem krijgen gebruikers van internet op een mobieltje advertenties te zien gedurende de downloadtijd van een nieuwe pagina. Twee investeerders hebben samen een miljoen Britse pond in het project gestopt. Verschillende andere investeerders hebben belangstelling voor het systeem.

Het Schotse Rapid Mobile Media  toonde op het 3GSM congres in Barcelona het advertentiesysteem. Deze advertenties vertragen het mobiel internetten niet, vertelt Richard Marshall, technisch directeur van het bedrijf. “De advertenties worden gedownload wanneer je een pagina aan het bekijken bent. Op het moment dat je naar een nieuwe pagina surft, krijg je de gedownloade advertentie te zien.” In Barcelona maakte Rapid Mobile Media bekend dat ze een patent toegewezen gekregen heeft voor het zelf ontwikkelde advertentiemechanisme.

Rapid Mobile Media praat onder meer met aanbieders van premium mobile content, mobiele internetcontent waar gebruikers voor moeten betalen. “Voor deze partijen is het interessant om adverteerders te hebben die advertenties plaatsen. Gebruikers kunnen de content dan gratis of voor weinig geld bekijken,” legt Marshall uit. Het verdienmodel van het Schotse bedrijf is voor een belangrijk deel te vergelijken met dat van Google Adsense en Overture.

Voor adverteerders is de gebruiker van mobiel internet interessant, denkt Marshall. “Wie content download op een mobiel toestel moet tussen de één en tien seconden wachten. Een gemiddelde internetsessie op een mobieltje bestaat uit drie klikken. Dat betekent dat je maximaal dertig seconden de aandacht hebt.” Het advertentiesysteem koppelt keywords aan advertenties. Adverteerder kunnen via een veilingsysteem bieden op keywords, maar ook op locatie en tijdstip. Een adverteerder kan er dus voor kiezen om alleen in een bepaalde regio op een bepaald tijdstip een advertentie te tonen.

Bij het begin van een internetsessie krijgt een gebruiker een algemene advertentie te zien, legt Marshall uit. Bij de overgang naar een nieuwe pagina wordt die advertentie vervangen door een meer gerichte, op de gebruiker afgestemde, advertentie. Gebruikers hebben de mogelijkheid om via de advertentie op een achterliggende pagina te komen van de adverteerder.

Het Schotse Rapid Mobile Media is in 2004 opgericht door Iain Maddox en Richard Marshall. Het bedrijf bedenkt en ontwikkeld toepassingen, methoden en tools voor mobiele telefoons en apparaten.

Deel dit bericht

1 Reactie

r.s.

Binnenkort iets van Nederlandse bodem 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond